Bij Museumwerf Vreeswijk in Nieuwegein komt begin december opnieuw een bijzonder schip op de helling. Het is de Amandi. Haar casco lijkt als twee druppels water op dat van de Machiel 4, de Utrechtse hasjboot. Dat is niet zo vreemd omdat uit overlevering blijkt dat Amandi, net als Machiel 4, voor de Leidsche Stoomvaart Maatschappij “De Volharding” heeft gevaren. Net als haar zuster is de Amandi een schip met een verhaal.
Ooit voeren vele honderden pakketboten als de Amandi en de Machiel 4 in vaste lijndiensten door ons land. Lading bestond onder andere uit stukgoederen en vee. Omdat bus-, tram- of treindiensten tot begin 20e eeuw nog geen gemeen goed waren, maakten ook passagiers gebruik van deze schepen.
In Moordrecht op de Ringvaart van de Zuidplaspolder wordt vele jaren met plezier gewoond op de Amandi totdat de bewoners te oud zijn geworden en het schip in 1984 moeten verkopen. Wouter en Lydia Meppelink worden eigenaar. Zij laten de Amandi zoveel mogelijk intact. De timmerwerkplaats wordt bromfietsreparatieplaats. Het woon-/werkschip krijgt de eer redactiekantoor te worden van het landelijk bekende blad “Bromfiets” (het oudste bromfietsblad ter wereld).
Na het onderhoud komt de boot in Tull en ’t Waal te liggen. Daar komt het schip vervolgens opnieuw te koop, nu met ligplaats en dicht bij een scheepswerf. Op 9 december wordt het schip op het droge getrokken bij Museumwerf Vreeswijk voor onderhoud.