Op het dak van winkelcentrum Cityplaza hebben wethouder John van Engelen van de gemeente Nieuwegein en Business Unit Manager Michiel Biermans van eigenaar Wereldhave de zonnepanelen vandaag op feestelijke wijze in gebruik genomen. Vanaf nu maakt het centrum gebruik van zonne-energie voor een deel van de energiebehoefte en in totaal zijn er 615 zonnepanelen geplaatst. De installatie zorgt jaarlijks voor circa 155.000 kWh energie, waarmee 82 ton co2 per jaar bespaard wordt. Dit staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 54 Nederlandse huishoudens. Een deel van de zonnepanelen staan op het groene dak, waarmee wordt bijgedragen aan de natuur, de kans op waterschade voor de buurt wordt verminderd en een betere opbrengst van de zonnepanelen is te verwachten.
‘Het winkelcentrum zet vandaag een belangrijke stap in het verder verduurzamen van Cityplaza, maar neemt ook andere maatregelen om bij te dragen aan Nieuwegein als duurzame stad. Zo wordt voor het overige elektriciteitsgebruik windenergie ingekocht en maken we gebruik van stadswarmte in plaats van gas.’ aldus Michiel Biermans.
Het verduurzamen van Cityplaza is een belangrijk onderdeel in de strategie van eigenaar Wereldhave. Onder het motto ‘Iedere dag een beetje beter’ heeft Wereldhave zich ten doel gesteld om het energiegebruik in haar winkelcentra te verminderen met 30% (t.o.v. 2013) en meer dan 2.000 MWH duurzame energie op te wekken. Beide doelen heeft Wereldhave in 2018 behaald. Cityplaza staat ook in de Top 100 gecertificeerde gebouwen van Nederland met een BREEAM Very Good score.
Onze videograaf Jos van Vogelpoel maakte bovenstaande impressie van de opening.
Wethouder John van Engelen (rechts) met Michiel Biermans van Wereldhave
Over Wereldhave
Wereldhave investeert in full-service centra die bijdragen aan een beter dagelijks leven voor de gebieden waarin we opereren. De centra in onze portefeuille zijn dominant in hun verzorgingsgebied binnen grotere regionale steden in Nederland, België en Frankrijk. We richten ons op centra waar winkelen, vrijetijdsbesteding, horecabezoek en beleving gemakkelijk gecombineerd kunnen worden. Het gebied rondom onze centra bevat ten minste 100.000 inwoners binnen een reistijd van 10 minuten.
Wereldhave-centra staan bekend om hun relevante mix van nationale en internationale merken en lokale retailers, gemakkelijke services en uitstekende bereikbaarheid. Onze sterke anchors op het gebied van dagelijkse boodschappen en uitgebreid vers- en horeca aanbod gecombineerd met onze hoogwaardige voorzieningen zoals kinderspeelplaatsen, dragen bij aan de dagelijkse klantbehoeften van tijdbesparing tot vrijetijdsbesteding. Dit maakt Wereldhave centra de beste keuze voor een breed scala aan bezoekers.