Verleden week schreef ik het eerste deel over woonservicezones. De afsluitende zin ging over dat steuntje in de rug voor mensen die dat nodig hebben en hoe dat gedaan zou moeten worden.. In deel 2 vertellen we over de achtergronden van de problematiek en wie er in de woonservice zones met elkaar samenwerken.
In die vijf woonservice zones komt van alles bij elkaar. Ten eerste de gezondheidscentra. Er zijn er nu drie. Ze hebben een samenwerkingsverband opgezet. Ook wordt er gesproken dat de goede oude wijkverpleegster (ongetwijfeld in verjongde vorm) weer terug komt.
Bovendien zijn de centra begonnen aan welzijn op recept, een project van de Roerdomp in de Doorslag. Jan Joost Meijs arts en algemeen directeur van de Roerdomp constateerde, jaren geleden al, dat een groot aantal senioren in de Doorslag meerdere malen per jaar met vage klachten langs kwamen. Al gauw werd duidelijk dat het gebruikelijke “recept naar aanleiding van de klachten” niet altijd goed werkte. Er zijn andere problemen. Nu is er de mogelijkheid om een klacht te waarderen met een welzijnsrecept. Immers het blijkt dat de personen die telkens terug komen vaak eerder een sociaal dan een medisch probleem hebben. Bijvoorbeeld eenzaam of angstig zijn en niet weten wat ze nu moeten. Het “welzijn op recept” moet dan de weg openen naar het palet aan zorg en welzijnsactiviteiten dat Nieuwegein rijk is. Het is overigens best een complex vraagstuk.
Een andere categorie activiteiten is wonen. Ook dat hoort bij de woonservice zones. Dus ook de woningbouw corporaties kijken en denken mee. Het aanpassen van woningen ten baten van senioren en vaak ook voor mensen met gezondheidsproblemen en handicaps is overigens nog altijd een gemeentelijke verantwoordelijkheid.
Het is duidelijk er komt nogal wat op de woonservice zones af. Vooral ook de samenwerking tussen de verschillende instanties is een zeer complexe zaak. De organisaties die het convenant getekend hebben, zie hieronder, hebben in het samenwerkingsverband instrumenten als: wijkservicepunten, wijkservicecentra, spinners, en taakgroepen. Daar zijn activiteiten gepland tussen programma management, wijkmanagers, vertegenwoordigers van gemeentelijke beleidsafdelingen en er zijn o.a. functies als gebiedsmanagement, netwerken, klankbordgroepen, taakgroepen, enz. Hoe de verbindingen geregeld zijn richting de Nieuwegeinse vrijwilligersorganisaties en met name die in de zorg, is nog niet duidelijk. Een andere factor van belang is de concurrentie die er tussen verschillende partners bestaat. Zo is Moveactor, het voormalige SWN, dat een welzijnsinstelling is, nu voor een deel ook in zorg bezig. Niet onhandig aangezien in de komende bezuinigingen zorg misschien minder problemen oplevert dan welzijn. Een deel van de “partners” strijdt dus met elkaar om dezelfde subsidie en of verzekeringsgelden.
Intussen waren die partners al bezig met de Kanteling, een programma dat de voorbereiding is op de komende tijd, wanneer in 2013 voor bestaande cliënten en in 2014 voor nieuwe cliënten het Rijk de laatste AWBZ activiteiten bij de gemeente neerzet. Het convenant is getekend door de gemeente, de woningbouwcorporaties, Moveactor, Vitras CMD, Zorgspectrum en drie gezondheidscentra te weten Roerdomp, Indigo en SBO Evenaar. Nieuwegein schijnt in dit opzicht “school te maken.” We zijn ver vooruit op de rest van het land. Zo ver dat op verzoek van het ministerie van VWS het Verwey-Jonker instituut een onderzoek gedaan en daarover een rapport geschreven heeft.
De aanleiding van de Kanteling, aldus het rapport, is de komende veranderende vormgeving van de compensatieplicht in de WMO is. “De bedoeling is dat inwoners meer regie krijgen over eigen leven en dat de zelfredzaamheid van de burger wordt vergroot. Deze doelstelling past binnen de filosofie van WMO die uitgaat van de eigen kracht en het eigen netwerk van burgers, en niet van hun beperkingen”, aldus het Verwey-Jonker instituut. Mooi hè zo’n zin die in feite bedoelt dat u het maar zelf uit moet zoeken met buren, kennissen en familie. Tenzij u natuurlijk niet ontkomt aan echte medische zorg en controle. En dan nog……
Wat heeft die kanteling nu te maken met de woonservice zone? Wat is de rol van onze vrijwilligers en hoe houden we die betrokken? Wie heeft er nu eigenlijk de regie over het geheel? Daarover de volgende keer!