Het eerste lustrum van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) was 1 mei jl. Dit vijfjarig bestaan laat de organisatie niet zomaar voorbij gaan. Van maandag 14 t/m donderdag 17 mei zetten WIL-medewerkers zich in voor activiteiten met een maatschappelijk karakter. In Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen gaan medewerkers van WIL aan de slag onder de noemer WIL Helpt! Hiermee laat de organisatie haar sociale gezicht zien en onderstreept ze haar lokale betrokkenheid.
50 medewerkers schoffelen, doen spelletjes met ouderen en meer
50 enthousiaste WIL-medewerkers staan te trappelen om in de vijf Lekstroomgemeenten aan de slag te gaan. Van maandag t/m donderdag tussen 13.30 en 16.30 uur zetten zij zich in voor meer dan 10 activiteiten. Zo zullen de medewerkers van de WIL dinsdag 15 mei een spelletjesmiddag houden in Woonzorgcentrum Vreeswijk aan de Lekboulevard en wandelen met de bewoners. Ook gaan de medewerkers helpen bij het sorteren van puzzels en spelletjes in de Speelgoedbank aan de Vredebestlaan. Inwoners kunnen voor de dienstverlening van WIL steeds meer lokaal terecht. Met de inzet van haar medewerkers geeft WIL blijk van haar betrokkenheid bij de lokale gemeenschap.
Meedoen in de maatschappij
WIL begeleidt mensen met een uitkering naar werk, biedt hulp bij schulden en biedt financiële ondersteuning aan mensen met een laag of geen inkomen. Mensen gericht vooruit helpen, zodat ze weer op eigen benen kunnen staan en weer meedoen in de maatschappij. Dat is waar Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) zich hard voor maakt. En meedoen in de maatschappij is ook wat de WIL-medewerkers tijdens WIL Helpt! gaan doen.
Wat fijn dat WIL betrokkenheid gaat tonen in de vorm van WIL helpt.
Mensen een leuke dag bezorgen is niks mis mee, toch wordt ik wat cynisch van dit bericht.
Gaan de WIL-medewerkers dit vrijwillig doen , oftewel onbetaald…..?
Ik had ( gelukkig) weinig met WIL te maken, totdat de N-pas en collectieve verzekering via WIl geregeld ging worden…
Ik was al tevreden met de U-pas.
Helaas moet ik nu binnen Nieuwegein blijven en mag met de nieuwe pas niks meer in Lekstroomgemeenten, en in de stad Utrecht.
En andersom, mensen met U-pas kunnen met hun pas niet meer hier in Nieuwegein terecht.
Dus weg eigen keuze, regie…..er wordt voor mij gekozen…..
Natuurlijk ben ik binnen Nieuwegein wel blij dat ik betaalbaar mee kan doen, bij bijvoorbeeld wat eetclubs of soms andere betaalbare aktiviteiten….
Door wat vreemde dwalingen van allerhande nieuwe regelingen, raakte ik mijn collectieve zorgverzekering kwijt.
Daardoor moest ik wat vaker de WIL gaan bellen, ik ben niet zo van het mailen…..alhoewel…..
En dan schrik ik hoe ik soms te woord werd gestaan….en zelfs tot leugenaar werd bestempeld…
Dat ik een brief zou hebben gehad van de WIL (die ik niet ontvangen had) en ik die dan kwijtgemaakt zou hebben…daar kwam het op neer……
Ik heb meerdere telefoon gesprekken gehad met de zgn klantenservice van WIL, waardoor ik mij écht
verdrietig en wanhopig/onmachtig door voelde…
Ik voelde de betrokkenheid niet en al zeker geen empathisch vermogen…
Ook normaal communiceren en niet crommuniceren, had im zeer op prijs gesteld…..
Buiten mij om email versturen…..het gebeurd….
..
Vandaar nu mijn lange reactie wbt cynisme….spelletjes doen, spellen sorteren, wandelen met ouderen, mensen helpen….klinkt heel betrokken….
Ik had dat graag gewoon ervaren aan de telefoon of aan de balie….gewoon als volwassen mensen onder elkaar.
Gelijkwaardigheid nastreven….humor…..menselijkheid….etc.
Maar goed ik wil het verjaardagsfeestje niet helemaal verpesten…..
Ik nodig medewekers van WIL uit bij mij thuis die betrokkenheid en empathisch vermogen als grondhouding hebben.
Medewerkers die zich niet herkennen in mijn ervaringen …..(ik heb ook 2 personen gesproken die het goed bedoelde met mij….)
Samen hier een gebakje eten (ik trakteer)
Wandeling maken kan ook….
En wie weet krijg ik het vertrouwen weer terug en reageer een volgende keer wat wat positiever .
Hieperdepiep hoera!!!
.
.