Op De Digitale Stad Nieuwegein hebben we wekelijks een portret van een opmerkelijk persoon. Met de camera in de aanslag lopen we door Nieuwegein. Gefascineerd in personen proberen we met de camera, opvallende, opmerkelijke personen vast te leggen. Wie is de man, vrouw of kind die daar zit, loopt, fietst, werkt, ligt of speelt? Deze week Ariane Kop.
Arend Bloemink: ‘Al enige jaren fotografeer ik met enige (on)regelmaat allerlei activiteiten in ons Stadstheater en Kunstencentrum DE KOM: toneel, zang, muziek, dans, cursussen, optredens, parties, (prijs)uitreikingen, kinderfeesten, bedrijfsbijeenkomsten, ach, wat eigenlijk niet… Leuke bijkomstigheid voor mij van het fotograferen in DE KOM is dat ik veel en heel aardige medewerkers ontmoet. Grappig, dat ik deze maal De KOM directeur Ariane Kop voor het Portret van de Week mag fotograferen. We komen elkaar regelmatig bij verschillende evenementen in het theater tegen en ik heb Ariane dan ook al vaker gefotografeerd. Maar op die momenten was Ariane in functie en richtte zij zich beroepshalve tot het (haar) publiek. Meestal als (oneerbiedig gezegd) onderdeel van een groter geheel.’
‘Nu is dat anders, nu kom ik speciaal voor Ariane. En hoewel zij niet voor de eerste maal geportretteerd wordt, vindt ze het tóch wel weer wat eng en niet zo heel leuk om een camera vlak voor zich te hebben. Desalniettemin slaat Ariane zich blijmoedig en met een vriendelijke glimlach door het fotomoment heen.’
Wanneer ik de grote trap af daal naar de hal op de begane grond, onderwijl achterop mijn camera de zojuist gemaakte foto’s bekijkend, krijg ik het gevoel dat ik wordt bekeken. Omhoog kijkend, zie ik dat Ariane me, samen met theatertechnicus Ton Habets, vanaf de tweede etage gadeslaat. Proberen zij nou echt van bovenaf mee te kijken naar de zojuist gemaakte foto’s? Of verbeeld ik me dat maar…’