Hoewel een webshop voor u als ondernemer erg veel voordelen heeft, kleeft er één groot nadeel aan. Dit grote nadeel kan zelfs het verschil betekenen tussen winst of verlies voor uw webshop. Dit is namelijk het logistieke proces. In een winkel komt de klant bij u langs en neemt het product mee. In een webshop moet u zorgen voor de logistiek, zodat het product bij de klant terechtkomt. Ondanks goede hulpmiddelen die het logistieke proces stroomlijnen en efficiënt inrichten, blijft de logistiek voor veel e-commerce ondernemers problematisch.
Waar moet u rekening mee houden als het gaat om de logistiek?
Als u vanuit huis een webshop runt, dan valt het allemaal nog mee met de logistiek. U pakt zelf uw pakketten in brengt ze naar de vervoerder. Maar als het volume flink toeneemt, dan kunt u dit niet zelf meer doen, tenzij u hiervoor een speciale afdeling opricht. Ook de kosten kunnen de spuitgaten uitlopen. Gaat u er maar gerust vanuit, dat de logistieke kosten 20 tot 40% kunnen zijn. Dit is aanzienlijk, dus het logistieke proces rondom grote pakketten en brievenbuspakketjes verzenden moet u goed en efficiënt inrichten. Hiervoor heeft u diverse opties.
Eigen logistiek systeem opzetten
De hele logistiek zelf in de hand houden is mogelijk. Maar dan komt ook direct het grote nadeel om de hoek kijken: het is erg veel werk, vooral bij een groot volume aan pakketjes. Het verwerken van de bestelling, het inpakken, verzendlabels printen, de afgifte én de retourzendingen verwerken is een dagtaak waar u misschien wel mensen voor moet aannemen. Een voordeel is, dat u alles zelf in de hand heeft. Ook kunt u het eigen logistieke proces met de software van Sendy.nl veel gemakkelijker en efficiënter maken.
Een contract afsluiten met de vervoerder
Verreweg de meeste webshop hebben een contact afgesloten met de vervoerder. Dit houdt in, dat als er een bestelling bij u binnenkomt, u deze online bij de vervoerder aangeeft. Meestal kunt u direct een verzendlabel uitprinten en op het pakket plakken. De vervoerder zal bij u langskomen om uw pakketten op te halen en netjes bij de ontvangers te bezorgen. De voorwaarden voor een dergelijk contract kan erg verschillen. De concurrentie is enorm en vervoerders proberen met goede voorwaarden hun klanten te behouden. Voordeel is dat uzelf zicht blijft houden op uw bestellingen, maar dat pakketten door een professionele vervoerder worden afgeleverd.
Dropshipping
Een logistieke methode waar u nauwelijks omkijken naar heeft, is dropshipping. Bij dropshipping bestellen klanten bij u in de webshop, maar u stuurt de bestelling direct door naar de leverancier. De leverancier zorgt er vervolgens voor dat de bestelling bij de klant terechtkomt. In feite bent u een soort van tussenpersoon tussen de klant een de leverancier. U hoeft ook geen voorraad aan te houden en dit scheelt kosten. Anderzijds zult u de leverancier moeten betalen voor het logistieke proces.