Hoe ontwerp je een duurzame laadpaal? Hoe kan energie van woningen gedeeld worden? Hoe verduurzaam je het schoolgebouw én duurzame mobiliteit in de stad, hoe werkt dat? Tweede- en derdejaars BOL 4 studenten van alle techniek colleges van ROC Midden Nederland gaan vier dagen aan de slag met vier challenges van bedrijven. Van dinsdag 11 juni t/m vrijdag 14 juni staat de energietransitie centraal op de Tech Campus aan de Harmonielaan in Nieuwegein.
Multidisciplinaire studententeams gaan challenges aan
Studenten van vijf verschillende niveau 4 opleidingen doen mee aan De week van de energietransitie. Van het ICT College zijn er studenten Applicatie- en mediaontwikkeling, van het Tech College studenten Elektrotechniek, van het Bouw & Interieur College studenten Bouwkunde en Civiele techniek. Het Automotive College wordt vertegenwoordigd door studenten van de opleiding Autotechnicus.
“Op de Tech Campus wordt gewerkt aan levensechte projecten van bedrijven. We maken cross overs tussen opleidingen omdat het bedrijfsleven vraagt naar mensen met kennis van verschillende disciplines. Voor de week van de energietransitie is een speciale blackboardcursus samengesteld, zodat studenten zich voor de start kunnen inlezen, een keuze kunnen maken en digitaal met elkaar kunnen communiceren. De studenten werken in gemixte groepen aan zelf te kiezen challenges. Op deze manier kan er gebruik gemaakt worden van elkaars kennis en kunde, leren studenten elkaars vakgebied kennen en komen zij tot innovatieve oplossingen.” Aldus docent Rene van Mourik.
Aan de slag in het Xperience lab
Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven geven in de ochtend gastlessen over de energietransitie en lanceren hun challenges. Daarna gaan studenten van de verschillende opleidingen in multidisciplinaire teams aan de slag. Naast het opdoen van de nieuwste kennis over technieken met betrekking tot de energietransitie (zoals pv panelen, nieuwe laadpalen, delen van energie bij (demontabele) woningen, innovatieve laadpalen, 4G infrastructuur etc.) leren zij om in multidisciplinaire teams te komen tot een concreet resultaat. Ook worden studenten bewust gemaakt van de impact van de energietransitie, zowel vakinhoudelijk als in gedrag en oriëntatie op de arbeidsmarkt. De activiteiten per dag zijn ‘blended’ opgezet, waardoor de student zich de informatie op verschillende manieren eigen kan maken.
Onderwijs en bedrijfsleven maken samen onderwijs
De rol van het bedrijfsleven is groot deze week. Zo leveren bedrijven de opdrachten en zorgen ze voor de kick off van de challenges. Daarbij dragen ze zorg voor het voordoen van (nieuwe) kennis, geven ze feedback en beoordelen ze de producten van de studenten. Aan de week van de energietransitie doen de volgende opdrachtgevers mee: Gemeente Nieuwegein, PlekVoor > innovatief bouwbedrijf van duurzame demontabele woningen, Overmorgen > adviesbureau voor energietransitie, duurzame mobiliteit, gebiedsvernieuwing, etc.) Duurzaamheidscertificering > adviesbureau in de aanpak van duurzaamheid en Lomboxnet > bewonersinitiatief in de wijk Lombok
Andere rol voor docenten
Tijdens De week van de energietransitie verandert ook de rol van docenten. Zij coachen in plaats van het voordoen van nieuwe kennis. Zij begeleiden de studenten actief in het halen van hun doelen in plaats van het geven van antwoorden. Zij geven feedback op het proces in plaats van beoordelen van de norm. De week van de energietransitie is mogelijk gemaakt door de werkgroep energietransitie van de Tech Campus Nieuwegein. De volgende docenten maken deel uit van de werkgroep: Joop de Bruin, Erwin van Essen, Guillaume van de Kerkhof en René van Mourik.
Afsluiting week van de energietransitie
Elke dag tussen 14:00 en 15:00 uur pitchen de teams hun idee en product en geven zij een presentatie aan de jury en overige aanwezigen.
Weet je wie zich nog meer graag op de jeugd richtte met een valse ideologie en linkse propaganda machine?