Ja die Binnenstad komt er wel. Niet vanwege de overtuiging van wie dan ook dat het allemaal zo geweldig wordt. Een CDA- en VVD-fractievoorzitter daargelaten. Maar eenvoudig omdat de coalitie heeft besloten zonder enige kritiek achter haar college aan te lopen. Gisterenavond was het weer raak. Bij gebrek aan inbreng en gewoon om te laten zien dat men meedeed werd er door sommige partijen prietpraat van de eerste orde afgeleverd. U weet wel, het belangrijkste om nog over het OOB te zeggen is de kwestie van het al dan niet gratis parkeren van fietsen. Hoe kan het ook anders. Wanneer CDA en VVD, nee we hebben nog niet alles gelezen, maar het wordt fantastisch, in de krant de loftrompet steken over hun college en het plan.
De VSP heeft gesteld dat het nu niet meer gaat om een politieke beslissing maar om een zakelijke overeenkomst. Het gaat niet meer om beleid maar om commercieel denken. Het gaat niet meer om regeltjes maar om gehaaid onderhandelen. Wij denken dat die binnenstad er moet komen. Het is een kostbaar plan. Het veroorzaakt veel ongerief en ellende. Maar als het klaar is heeft Nieuwegein haar meerderjarigheid bereikt en staan we als een volwassen stad in dit land. De opbrengst daarvan is niet te meten in geld alleen, in woongenot, in de waarde van onze huizen. Het heeft iets te maken met de voldoening van iets goeds gemaakt te hebben en te zien dat het ook als zodanig ervaren wordt. Scheppen heeft iets magisch. Overigens heeft men in de wirwar van onnodig geheime stukken die dan vervolgens dat niet meer zijn, een sterk kompas nodig om dat te blijven zien.
Natuurlijk gaan we bij zulke uitgaven niet beknibbelen op de cultuur. Natuurlijk moet de Kom 800 stoelen krijgen en moet er iets zinnigs bedacht worden voor een “poppodium” met het liefst ook andere mogelijkheden. Want vier keer per jaar een beetje poppen is misschien wat weinig voor de betreffende investering. Ja natuurlijk moet de stad mooi worden en uitstraling krijgen. Maar laten we dan ophouden met die opzet te verdonkermanen in eindeloze discussies over details en de laatste penning. Laten we kijken of we tegemoet kunnen komen aan de wensen van omwonenden en betrokkenen maar laten we ferm zijn in de communicatie over wat kan en niet kan. En laten we ophouden te doen of het paradijs er aan komt. Het wordt een boeiend en zwaar avontuur en er kunnen allerlei onaangename verrassingen opduiken. De VSP heeft niet voor niets gevraagd of we echt alle informatie hebben en of er geen verrassingen in petto zijn, behalve die uit normale bedrijfsuitoefening. Het volmondig ja van de wethouder heeft ons overtuigd. Blijft de vraag of hij alles weet.
Wat wij zeker weten is dat de communicatie over de plannen abominabel slecht is. Dan heb ik het niet over het werk van de afdeling communicatie. Zij vullen in wat er aangegeven wordt. Maar ik heb het dan over de manier van communiceren. Van gelukkige fractievoorzitters tot en met voorlichters die problemen dramatiseren die misschien wel geen problemen zijn. Willen we het benodigde enthousiasme in de stad opwekken, dan zal er een andere communicatiestrategie noodzakelijk zijn. Maar die kan alleen maar slagen wanneer er anders gewerkt gaat worden. Dat is naast de binnenstad de grootste uitdaging van dit college.