Wanden donkere Vronesteyntunnel wordt historisch schilderij

Dinsdag 26 september jl. is gestart met de werkzaamheden om de wanden van de Vronesteyntunnel te beschilderen. Na een aanloopperiode van anderhalf jaar kon de eerste muur in de grondverf worden gezet. De Vronesteyntunnel is een fiets-voetgangerstunnel die de wijken Zuilenstein en Batau-Noord met elkaar verbindt.

Een historische plaats
De tunnel ligt op een historische plaats. Van oudsher lag hier een deel van de Galecopperdijk, de 1000 jaar oude ontginnings-as die destijds gebruikt werd om van het moerassige veengebied bruikbare landbouwgrond te maken. Hiervoor werden stukken grond volgens een zogenaamde cope-overeenkomst drooggemaakt door de aanleg van sloten en afwateringsvaarten. Na een lange periode te zijn gebruikt voor akkerbouw en veeteelt zijn hier in de jaren 70-80 van de vorige eeuw twee Nieuwegeinse woonwijken gebouwd. De Galecopperdijk werd toen doorsneden door een stads-autoweg (AC Verhoefweg) en een sneltrambaan. Vandaar dat er een tunnel moest komen.

Het idee
In 2021 ontstond bij Henk Valkenet (oud-directielid van de Vroonesteinschool) om de geschiedenis van deze unieke locatie in beeld te brengen op de wanden van de tunnel. Zijn inspiratiebron was het community art project van Carin Sleurink in de Noordstedetunnel ter gelegenheid van 50 jaar Nieuwegein. Carin werd bereid gevonden om ook aan het project van de Vronesteyntunnel mee te werken. Naast haar inbreng worden ook leerlingen van de drie basisscholen in Zuilenstein bij het project betrokken, evenals bewoners van de nabijgelegen locatie van Reinaerde. Ook belangstellende bewoners zijn van harte welkom om mee te helpen.

Wat komt er op de wanden?
Op de zuidwand wordt de ontginningsgeschiedenis in beeld gebracht: moeras – Galecopperdijk – landbouwgrond – huize Vronestein – woonwijk met gebouwen (significante gebouwen uit de wijken Zuilenstein en Batau-Noord). Daarnaast komen er zogenaamde polaroids, die door participanten worden ingevuld. Aan de noordwand komt de geschiedenis van de sneltram. Op de lage muren van de toeritten worden driehoeken gezet; soortgelijke driehoeken zijn ook bij de Noordstedetunnel aangebracht.

Wanneer is het af?
Het is de bedoeling om na de zomervakantie van 2024 klaar te zijn. Dat is ook met moment waarop de Vroonesteinschool 50 jaar bestaat. Een hoe mooi is het dan om de Vronesteyntunnel 2.0 in gebruik te kunnen nemen.

Vronesteyntunnel

Op de foto’s de start van de activiteiten op 26 september. De personen op de foto zijn Carin Sleurink en Henk Valkenet.

Stukje historie over Vronensteyn
Vronestein is een voormalig kasteel en ridderhofstad bij Jutphaas, nu Nieuwegein in de Nederlandse provincie Utrecht. Het huis werd voor het eerst vermeld in 1329. In 1412 werd het kasteel gekocht door een lid van de familie De Wael. In 1482 werd het verwoest.Ondanks dat het slechts een ruïne was, werd Vronestein in 1538 toch als ridderhofstad erkend. In 1617 werd er door Gerard de Wael een nieuw huis gebouwd.

Met het overlijden van de laatste telg, Adriaan de Wael van Vronesteyn, stierf het geslacht De Wael op 1 januari 1710 uit. Voordien was Erasmus Bernard baron van Scherpenzeel tot Rumpt als Leenvolger aangewezen. Hij heeft echter nooit op Vronestein gewoond. Uit Akte huur en verhuur d.d. 22.12.1714 blijkt dat Nicolaes van Naerden Vronestein van de baron huurde. Nicolaes overleed 20 april 1717 als “Den Heer Nicolaes van Naerden op Vronestein in 49 jaer zijns ouderdoms” (Utrechts Archief Jutphaas, index r.k. begraven 1716-1728).

Door vererving via het geslacht Van Scherpenzeel kwam het in 1742 in het bezit van Diderik Johan Heereman van Zuydtwijck. Mathias Alexander Heereman van Zuydtwijck verkocht Vronesteyn in 1850 aan Jan Willem Heijtink en Adrianus Johannes Baesjou; het huis werd in 1857 afgebroken.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk