Als het aan de VVD in Utrecht ligt dan worden in de polder Rijnenburg bij Nieuwegein op kort termijn duizenden woningen. Dit laat zij weten op haar website waar dit initiatiefvoorstel staat. Nieuwegein kan mee profiteren, want het wachten op een woning kost alleen al in Nieuwegein meer dan 10 jaar. In het voorstel worden ook de windmolens uitgesloten.
In het voorstel van de Utrechtse VVD worden de eerste woningen vanaf 2025 opgeleverd zonder dat er grote investeringen van Rijk en provincie nodig zijn. Gertjan te Hoonte: “Met dit voorstel slaan we vier vliegen in een klap: duizenden woningen, een roeibaan, grootschalige energie- en warmteopwekking met zonnepanelen en géén windmolens. Op deze manier dragen we bij aan het oplossen van de woon- en energiecrisis waar onze stad voor staat.”
25.000 woningen
Met ondersteuning van ambtenaren van de gemeente Utrecht heeft raadslid Gertjan te Hoonte een eerste verkenning gedaan van de mogelijkheden voor woningbouw in Rijnenburg. In de eerste fase van het plan (tot 2030) is het mogelijk om 7.000 woningen te realiseren. In fase 2 (na 2030) kunnen door intensiever te bouwen en in te zetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) nog eens tot 18.000 woningen extra worden opgeleverd.
Te Hoonte: “Met deze stap pakken we de wooncrisis in Utrecht serieus aan. Op dit moment willen veel mensen in Utrecht wonen terwijl de woningbouw in Leidsche Rijn bijna af is. We hebben een nieuwe locatie nodig die naast de binnenstedelijke ontwikkelingen voor een continu en gegarandeerd aanbod aan woningen zorgt.”
Door te starten buiten de geluidscontouren van de A2 en A12 en gebruik te maken van de bestaande infrastructuur kan er met een relatief bescheiden investering worden gestart met de bouw van de nieuwe wijk. Een wijk die gemiddeld een hogere dichtheid krijgt dan Leidsche Rijn maar waar ook ruimte is voor buurten met lagere dichtheden en een dorps karakter.
Direct goed openbaar vervoer
De wijk moet direct goed op het HOV=netwerk van Utrecht aangesloten zijn. De Utrechtse VVD zet daarom bij aanvang in op directe busverbinding via Strijkviertel en de busbaan over Papendorp naar Utrecht CS. Die bus moet direct hoogfrequent rijden, bijvoorbeeld door er een U-Link verbinding van te maken. In de uiteindelijke situatie heeft een rechtstreekse tramverbinding samen met een fietspad dwars over Knooppunt Oudenrijn of een aftakking van de SUNIJ-tram direct na het Amsterdam-Rijnkanaal de voorkeur. Deze stap kan niet zonder extra investeringen vanuit het Rijk.
Optimaliseren bestaande afritten
De basis voor de auto ontsluiting zullen de bestaande op en afritten aan de A2 en A12 zijn. In eerste instantie door optimalisatie van de afrit De Meern (A12) Later ook door aansluiting op de afrit Nieuwegein (A2) en Harmelen (A12). Die zullen op sommige plekken geoptimaliseerd moeten worden.
Roeibaan en Groen
De Utrechtse VVD stelt voor om de woningbouw te combineren met een roeibaan in de zuidzijde van de polder tegen het IJsselbos aan. Zo ontstaat een nieuwe groene zone om de stad, terwijl tegelijkertijd zand beschikbaar komt om waar nodig de polder op te hogen.
Tijdelijk energielandschap
Ook de Utrechtse VVD wil inzetten op een tijdelijk energielandschap en kiest daarbij voor zon. De huidige zon opbrengst kan omhoog door niet alleen op ZON-PV (elektriciteit) maar ook op ZON-Thermiek.
De enige echte vraag is: hoeveel procent sociale huur en of instellingen?
Prima idee. Geen (verwachtte) overlast van windmolens en een flinke vergroting van het regionale woningaanbod. Het past ook in de oorspronkelijke planning van Nieuwegein en later Utrecht. Ik hoop dat het dooor de Utrechtse Raad geaccepteerd wordt. Ze zullen nog wel ergens anders plek moeten vinden voor een paar Giga-windmolens.
Ligt eraan. Als het een tweede Overvecht wordt, heb ik liever windmolens……..we mogen wel eens heel kritisch worden en niet te vroeg juichen. Kijk, willen ze 10 % sociale huur en 10% vrije sector huur, dan prima. Bij culemborg en Vianen zijn de nieuwbouwwijken 50% sociale huur……en dan komen de instellingen nog. Niet te dragen dus. Teveel problemen en te weinig dragers geeft een negatief spiraal voor allemaal. Het is dan simpelweg niet reeel meer. Een kwestie van tijd voordat er dan daar weer een Kanaleneiland ontstaat. Betaalbare eengezinswoningen (maximaal 200.000, 125m2 voortuin met eigen oprit voor 1 auto en redelijke achtertuin van minstens 10 meter diep). Koop en Max 10% sociale huur. Geen onzinnige voorwaarden stellen behalve zelfbewoningsplicht op laste van dwangsom a 50.000/onteigening. Moet je zien wat een topwijk je dan krijgt.
De regio Utrecht stad, waar Nieuwegein ondertussen ook onder valt, is al zo vol en druk, elk stukje vrije grond wordt bebouwd en het liefst met hoogbouw waardoor het nog drukker wordt. En dan komt er nog een wijk bij met hoog stedelijke bebouwing.
Zorg voor een (nog) betere OV aansluiting tussen kleinere gemeentes in de provincie en de stad, en bouw in die gemeentes overal iets bij. Goed voor locale ondernemers zoals winkels en bedrijven. Dan houden wij nog wat leefruimte en groen over in dit gebied, en zakt de luchtkwaliteit niet nog verder naar beneden.
Utrecht hoeft toch geen nieuw Amsterdam te worden met bijna een miljoen inwoners + toeristen op een te klein stukje grond, waardoor het veel te druk is om nog relaxed te kunnen leven??!