In de beantwoording van de Art. 42 brief van de ChristunUnie (CU) omtrent de overlast van overnachtende vrachtwagenchauffeurs op de parkeerplaats aan de Montageweg, laat het college van B&W weten dat de overnachtingen van de vrachtwagenchauffeurs in hun cabine niet illegaal zijn op deze plek. Al lange tijd vindt op deze parkeerplaats overlast plaats. De gemeente laat in haar beantwoording weten dat Stadstoezicht extra toezicht houdt.
De parkeerplaats aan de Montageweg, maar ook aan de Structuurbaan, is aangewezen als parkeerplaats voor vrachtwagenchauffeurs uit Nieuwegein. Zij kunnen hier hun vrachtwagen parkeren om daarna richting huis te gaan. ‘De laatste jaren lijkt het wel een camping’, aldus een eigenaar van één van de bedrijven aan de Montageweg. ‘Ze doen hun behoefte in de bosjes en lallen maar rond.’
De CU laat ook weten dat vrachtwagenchauffeurs die van de A27 komen worden geweerd van Het Klooster en doorverwezen worden naar de montageweg. Op Het klooster geld een parkeerverbod.
De VSP vindt dat de burgemeester de plank misslaat en dat overnachten op deze parkeerplaats wel degelijk illegaal is. De Mol van de VSP: ‘Naar aanleiding van de uitspraken van het college in de beantwoording van de brief aan de ChristenUnie blijkt dat het college van Nieuwegein de recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie die bindend is naast zich neerlegt. Het Europese Hof bepaalde op 21 december 2017 dat vrachtwagenchauffeurs in de Europese Unie hun wekelijkse rust van 45 uur niet in de vrachtwagencabine mogen doorbrengen.’
‘In de Europese verordening is opgenomen dat chauffeurs tijdens deze wekelijkse rust niet in de cabine mogen verblijven. Een vrachtwagen gebruiken als slaapplek voor het weekend is niet meer toegestaan. Er ligt hier een interpretatieverschil van het toepassen van de Europese rij- en rusttijdenverordening 561/2006. Deze bepaalt de verplichte korte en lange rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs.’
‘Over de beantwoording van de art.42 vragen van de CU en het voornemen van het college om dit ingestelde verbod te negeren zullen wij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de verantwoordelijk toezichthouder de Inspectie Leefomgeving en Transport die dit verbod moet handhaven om uitleg over de voorgenomen handelswijze van het college van Nieuwegein vragen.’
De Mol benadrukt dat de nachtelijke overlast die deze chauffeurs met hun vrachtwagens veroorzaken, de burgemeester genoeg middelen heeft om deze via de APV en handhavinginstrumenten ongedaan te maken. Onlangs nog maakte de minister van verkeer, Cora van Nieuwenhuizen, chauffeurs wakker om te vertellen dat slapen in de cabine niet meer mag op parkeerplaatsen, tenminste, niet in de weekeinden. Zij deelde deze folder uit.
De minister afgelopen maand in een verklaring: ‘Vrachtwagenchauffeurs die hun verplichte weekendrust in hun truckcabine doorbrengen, riskeren een boete van 1500 euro voor hun werkgever. Het Europees Hof van Justitie heeft dat verbod afgekondigd, om uitbuiting van chauffeurs tegen te gaan.’
Het zijn vaak Oost-Europese chauffeurs die de weekenden in hun cabine doorbrengen. In Duitsland en België gold het verbod al.
Transportbedrijven en zelfstandige chauffeurs zijn verplicht om voldoende rusttijd buiten de vrachtwagen te plannen; de weekenden doorbrengen in de vrachtauto is verboden. Chauffeurs moeten juist de gelegenheid krijgen om tijdens rustmomenten los te komen van de werkomgeving; dat gebeurt onvoldoende als de verplichte wekelijkse rust in het voertuig wordt doorgebracht. Naast de broodnodige rust en maaltijden moeten chauffeurs ook gebruik kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen en hun voertuig veilig en op de daarvoor bestemde parkeerplaats kunnen stallen.
Hallo
Zolang Monageweg zo’n achterstallig bedrijventerrein blijft,waar een enkel woonhuis staat,snap ik niet waar men zich zo druk over maakt.
Natuurlijk zie ik ook mooie bedrijven, panden etc. Deze willen het ook aantrekkelijk houden. Het bedrijventerrein heeft zeker potentie om het op te pimpen. Bij het Kloosterterrein kan dit ook…..
Die vrachtwagenchauffeurs hebben een rustplek nodig, in of buiten hun cabines.
Zoek oplossingen om ze daar veilig en schoon te laten staan, maar hou op met dat geneuzel over poepen in bosjes, of vergelijk met een camping. Wel gezellig een camping in Nieuwegegein: Tip voor stadspromotie??
Misschien in één van de vele leegstaande panden een gezellig chauffeurscafe mogelijk maken.
Of een (camping) kantine.??
Met een vers verantwoorde bal gehakt, of verantwoord scharrelei op brood van de korenmolen.
Streekprodukten dus, en een schone toilet….
Maar ja, dat zal de overlastmelder ook niet zo’n fijn plan vinden.
Alhoewel ik lees dat dit een eigenaar van een bedrijf is, en niet eens een vaste bewoner.
En anders een dixie of goede toiletvoorziening plaatsen.
En voor dat men weer in onmogelijkheden gaat denken: Bij de openbare ligplaatsen/jachthavens kan dit ook met zelfs douchevoorziening etc. Met codes om erin te kunnen.
Als dit allemaal niet mogelijk is, dan kun je altijd nog extra hondenbakken neerzetten, om in dit geval menselijk ontlasting in te deponeren. Sowieso geen overbodige luxe om in Nieuwegein meer hondenbakken op de juiste plekken te plaatsen.
En meer afvalbakken, of blikwerpers, nogmaals op de plaatsen waar we regelmatig zwerfvuil aan treffen. Volgens mij worden we daar als Nieuwegeiners nóg blijer van:
Van een schoon,leefbaar,kleurrijk Nieuwegein.Meer (redelijke) handhavers/BOA’s die echte overlastveroorzakers vette boetes geven,daar ben ik wel een voorstander van.
Kunnen ze meteen op de Montageweg de jongeren aanspreken/voorlichten over de gevolgen van het overmatige gebruik van lachgas en zorgen dat deze jongeren deze capsules in de extra geplaatste afvalbakken gooien, bij jongeren werkt een blikwerper trouwens beter.
En anders hebben we wel weer Zapper’s die dit opruimen…maar die zouden overbodig moeten zijn in Nederland…
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de vrachtwagenchauffeurs er een hele grote puinhoop van maken, althans mij was dat nog niet opgevallen.
We mogen blij zijn dat deze mensen dit werk willen doen,en dat ze goed moeten rusten onderweg,al is dat in eigen wagen…ook ivm de veiligheid/vele inbraken in de hun wagens…
Dus ik hoop dat het colege van B&W tolerant blijft tegenover de hardwerkende vrachtwagenchauffeurs en met wat extra handhaving en goede voorzieningen zorgt dat het voor iedereen goed toeven is in Nieuwegein.
Dat niet een enkele onrusstoker, overlastmelder of politieke partij die ook nog eens “olie op het vuur gooit” altijd maar beloond wordt.
Denken in oplossingen, uitdagingen en niet meteen gaan klagen en schreeuwen.
Veels te warm nu met deze hoge temperaturen, laten we wat vriendelijker voor elkaar zijn en zich misschen wat drukker maken/ontfermen over onze medemensen en dieren die het nu met deze extreme temperaturen moeilijk hebben.
Tip: Ga eens een verkoelende wandeling maken in ons deels mooie stadspark.
Ik zeg deels, omdat er selectief omgegaan wordt met goed, functioneel onderhoudt. (Budget)
Dit vind ik jammer, en eigenlijk zouden we als groen/natuur/liefhebbers misschien daar wat meer aandacht aan mogen besteden.
Daar het bewezen is dat recreatief groen, natuur heilzaam is voor mens en dier.
De schaatsbaan is geheel drooggevallen , en nog meer waterpartijen welke men gewoon laat verlanden, indrogen….wat niet hoeft, ook al is het nu extreem droog.
Ik heb wederhoor gedaan bij gemeente, deze zeggen dat het waterschap hier verantwoordelijk is.
Dit is natuurlijk deels waar, beide zijn natuurlijk verantwoordelijk voor waterstanden, waterpartijen onderhoudt etc. De mijnheer van gemeente nam wel de tijd om netjes terug te bellen na een melding en gaf zijn uitleg. KlantenContactCentrum Nieuwegein (telefonische servicelijn: 14030 ) Hopelijk heeft het iets in beweging gebracht……ik blijf positief en geloven in gemeentelijk handelen.
Politieke partijen raak ik het geloof soms wat meer kwijt helaas, mits ik voel,ervaar dat ze ons oprecht vertegenwoordigen.
En ook die mensen kom ik gelukkig ook wel tegen…
Warme groet van:
Conny van der Wal
Als je nou GOED leest…lees je dat een chauffeur de wekelijkse rust van 45uur NIET in de cabine door màg brengen volgens de rij -en rusttijdenwet. Dus je kan er een heel verhaal van maken, het mag niet. Nergens…