Vandaag is de tweede van de twee-wekelijkse rubriek: ‘Vrijwilligerswerk, ja natuurlijk’ on-line gegaan van getogen en betrokken Nieuwegeiner René Verbrugge. Eén van de pijlers waar non-profit organisaties op steunen zijn hun vrijwilligers. Hoewel veel Nieuwegeiners actief zijn als vrijwilliger blijkt het werven en houden van deze veelgevraagde groep toch een grote uitdaging. Hoe dat het beste kan is geen intellectuele uitdaging, maar een praktische kunst die sommige organisaties heel goed kennen. ‘We kunnen dus leren van de besten’ aldus René.
René Verbrugge: ‘Vergeleken met haar doelgroep, senioren, is de Geinexpress pas 12,5 jaar oud. In korte tijd heeft de stichting Geinexpress een groot uitstapjesprogramma gerealiseerd voor de doelgroep, eenzame ouderen. Dagelijks gaat de bus op toer door het land met o.a.. boottochten, rondritten, musea en eetuitjes. Dit wordt gerealiseerd met en door een 40-tal zeer gemotiveerde vrijwilligers, de waardering van de senioren blijkt hoog. Wat kunnen we leren van dit succes? Dit vragen we aan een van deze vrijwilligers, Marlous van Leersum.’
1) De Geinexpress heeft veel vrijwilligers. Wat is een succesvolle manier om ze te werven?
De meeste nieuw vrijwilligers komen bij ons door mond op mond reclame. Onze eigen vrijwilligers kijken of er binnen hun kring nog gegadigden zijn voor de rol van chauffeur of begeleider. Ook de enthousiaste verhalen van onze gasten doen wonderen. Dit loopt tot nu toe het beste.
2) Waar komen de vrijwilligers op af? Onkostenvergoeding, leuke taken, vrijheid, dankbare gebruikers of?
De meeste van onze vrijwilligers willen wel iets doen voor de samenleving en voor onze doelgroep. Natuurlijk is het ook leuk om met deze ‘eenzame ouderen’ een dag op stap te gaan als begeleider. Ook de chauffeurs vinden het leuk om te rijden door Nederland en soms zelfs België en Duitsland. Onkostenvergoeding is mooi meegenomen maar geeft niet de doorslag. Wat wel fijn is, is dat je zelf aan kunt geven wanneer je beschikbaar bent. 1-3 dagen per maand is vaak te overzien.
3) Wat doen jullie om de motivatie te testen
Wanneer je jezelf aanmeld als vrijwilliger heb je eerst een gesprek met onze coördinator. Deze bekijkt dan samen met jou of – en hoe – en waarom je dit werk wil gaan doen. Wat je beschikbaarheid is. Wat er van je verwacht wordt. De meeste motivatie om te blijven is de dankbaarheid van onze gasten, de gezelligheid met elkaar onderweg. Ook zie je nog iets van ons mooie land en bezoek je mooie steden, musea etc. De chauffeurs hebben wel ooit een rijtest moeten doen. Men heeft ook geen speciaal rijbewijs nodig om onze bus te mogen besturen.
4) Zijn er opleidingen of trainingen? Hoe wordt de tevredenheid van gebruikers gemeten?
Er worden geen opleidingen of trainingen aangeboden. De nieuwe vrijwilligers rijden de eerste keren mee met geoefende collega’s. Ook zijn er 2 x per jaar bijeenkomsten waarbij we ervaringen kunnen uitwisselen. De tevredenheid van de gebruikers horen we dagelijks tijdens de uitstapjes.
5) Voelen jullie concurrentie van andere organisatie die ook vrijwilligers zoeken? Hoe onderscheiden jullie je? Waarop profileren jullie je in de concurrentie?
Concurrentie van andere organisaties merken wij niet zoveel. We zijn wie we zijn en nieuwe vrijwilligers zoeken ook vrijwilligerswerk, dat het beste bij ze past. We doen ook niet aan profilering tov andere organisaties.
6) Zijn onkostenvergoedingen belangrijk?
De onkostenvergoedingen zijn even geleden verhoogd. Er kwamen toch geluiden van vrijwilligers met een kleine beurs, dat het een beletsel werd. Men krijgt nu een onkostenvergoeding van €10,- per keer. Tevens worden de benodigde toegangsprijzen vergoed.
7) Hoe belangrijk is de contactpersoon / planner voor de vrijwilligers?
Onze coördinator is de spil in het geheel en heel belangrijk voor zowel de vrijwilligers als de gebruikers/gasten. Hij is het eerste aanspreekpunt , maakt het dienstrooster en boekt voor de gasten de uitjes in. Maar we hebben een heel team, die behalve het rijden en begeleiden andere extra zaken verzorgen:
- Iemand die alles regelt wat betreft het onderhoud van de bus
- de makers van het programma. Iedere dag rijdt de bus ergens naar toe . Er moeten dus afwisselende uitstapjes bedacht worden
- iemand die het drukwerk van het maandelijks uit te geven boekje regelt
- iemand die alles regelt rond de stadspassers, die iedere zaterdag gratis mee mogen.
- ook het bestuur van de Geinexpress bestaat uit vrijwilligers.
Kortom, de Geinexpress is een geoliede machine de afgelopen 12,5 jaar. De meeste vrijwilligers worden een dagje ouder en zullen een keer vervangen moeten worden. Dus we zijn altijd op zoek naar nieuwe gemotiveerde vrijwilligers. Hoe dat gaat lopen….. de tijd zal het leren.