Dat lokale bieren een populaire hype zijn in Nederland bewijst het Vreeswijkse Kolkbier ook. Binnen 3 weken waren 2.700 flesjes verkocht, dit weekend wordt de tweede partij van bijna 3.000 flesjes Kolkbier geleverd aan lokale horeca en supermarkt. De brouw en verkoop wordt geregeld door Stichting Vreeswijks Kolkbier. De stichting heeft dus geen winstoogmerk en als doel het promoten van het oude dorp Vreeswijk, zowel cultureel als sociaal.
Secretaris van de stichting Roy Platje zegt overvallen te zijn door het succes. “We werkten met een voorintekening voor het bier, daarbij merkten we al dat er veel interesse was. Maar ook toen de vrije verkoop zo rond de Kerst los ging overtrof het onze wildste verwachtingen. Bij de lokale supermarkt, de Dagwinkel van Bas van Meegen, verkochten ze in die tijd meer Kolkbier dan Heineken. Een enorme opsteker voor de stichting.”
Kees Blonk, architect in Vreeswijk, kwam op het idee om een Vreeswijks bier te laten maken. “Vreeswijk heeft zo’n sterke eigen identiteit en onderlinge band. Het gevoel van onderlingen verbondenheid is nog heel sterk, anders dan in Jutphaas”. Hij benaderde Roy Platje om samen het idee vorm te geven en uit te werken. Platje zegt hierover; “Het water rond de sluizen noemt met de kolk. Binnen Vreeswijk is er een uitdrukking; Je bent pas Vreeswijker als je uit de Kolk hebt gedronken”, dus als je in de sluis gezwommen hebt. Bij het 600 jarig bestaan van Vreeswijk werd er ook echt water uit de kolk geschonken. Zo zijn wij op het idee gekomen om voor het bier ook echt water uit onze eigen sluis te gebruiken.”
Er liggen al plannen voor nieuwe soorten Kolkbier, bijvoorbeeld speciale inhakers op het populaire Vreeswijk bij Kaarslicht of een bier voor de onthulling van de 3e kolk van de Beatrixsluizen. Maar ook een pilsner wordt richting de zomer overwogen. Binnenkort kan men via een enquête de voorkeur uitspreken voor het nieuwe bier.