Van Véroon van den Heuvel, raadslid/fractielid van O.N.S. kreeg de redactie van De Digitale Stad Nieuwegein een vraagje voor de volksvertegenwoordiging van Nieuwegein:
‘Waarom zou in de wijk Doorslag pakeerregulering c.q. betaald parkeren ingevoerd moeten worden? Door verschillende partijen wordt gesteld: omdat dit nu eenmaal besloten is, of omdat er nu al schots en scheef geparkeerd wordt en bewoners hiertegen beschermd moeten worden.
Vanuit de Nieuwegeinse volksvertegenwoordiging wordt veel gedaan om de gemeente Nieuwegein in een zekere positie te brengen zodat de binnenstad ontwikkeld kan worden. Maar waarom lapt uitgerekend de volksvertegenwoordiging de positie en het woongenot van de omliggende wijken, en daarmee de bewoners, aan hun laars.
Mensen gaan vanuit een bepaalde verwachting ergens wonen; ook in de wijk Doorslag. In het bestemmingsplan (goedgekeurd 1980 en sinds 1991 geen bijzondere wijzigingen) is, niet voor niets, bepaald dat het gehele gebied (sectienummer 3 = Antonius Ziekenhuis) wat parkeren betreft selfsupporting dient te zijn. Sinds 1984 is al geconstateerd dat te veel bestemmingsverkeer voor het ziekenhuis zich in de aanliggende wijk ophield, en dat deze ‘selfsupporting’ dus niet toereikend genoeg was. Waarom heeft de gemeente toen niet het bestemmingsplan ter hand genomen om te zoeken naar een oplossing. Om te beginnen met de realisatie van een bushalte naast de tramhalte bij het ziekenhuis (het ziekenhuis vraagt hier overigens nog altijd om). Of was de gedachte destijds dat problemen, als je maar lang genoeg wacht, altijd hun eigen oplossing aandragen en heeft deze zich uiteindelijk anno 2004 aangediend in de vorm van parkeerregulering; toevallig toch nodig in de binnenstad?
Een volksvertegenwoordiger (wie?) die in een ‘betaald parkeren wijk’ woont zal de dag dat de parkeervergunning in de brievenbus valt als heuglijk vieren temeer omdat er een steentje bijgedragen wordt aan een ‘haalbaar en betaalbaar’ binnenstadsplan Maar voor ieder ander in de wijk, met minder blinde fascinatie voor de binnenstad, zal de parkeervergunning een dagelijkse herinnering zijn aan een nalatig, arrogant en regentesk bestuur…tot in lengte der dagen.
(Nieuwegein hoopt een groot deel van de eigen investering van 300 miljoen euro terug te verdienen met parkeergelden en andere inkomsten. 48 miljoen euro zal zij echter zelf moeten ophoesten….Andere inkomsten=Nieuwegein heeft gekozen)’