De weergoden zijn de Museumwerf gunstig gezind. Er schijnt een vriendelijk zonnetje en wind is er ook nauwelijks. Zo kan er goed worden doorgewerkt aan het afmeerponton van de Veerpont Vrevia dat nu op de helling staat. Het werk vordert gestaag.
Vorige week werd het ponton losgesneden van haar vaste plek langs de Lek en voor onderhoud naar Museumwerf Vreeswijk gebracht. Daar werd het gevaarte op de helling gehesen en schoongespoten. Toen werd duidelijk dat 17 jaar lang gebrek aan onderhoud aan het onderwaterschip z’n sporen nalaat.
Werfbaas Ton van der Heijden: “Al die tijd geen onderhoud is echt veel te lang. Dat mag niet meer gebeuren. We konden duidelijk zien dat het ponton met laagwater met één van de zijdes over de zandbodem schuurt. Daar zijn forse slijtplekken ontstaan. Verder kwamen we flink wat geroeste plekken tegen. De verbindingen waarmee het ponton aan de meerpalen vastzat, waren er ook slecht aan toe. Hier zijn nu nieuwe pennen met smeerpunten voor gemaakt.”
“Het ponton krijgt ook nog extra voorzieningen die de klappen opvangt van het telkens weer aanleggen van de Vrevia. Hoe voorzichtig de schippers ook varen, er wordt toch elke keer weer tegenaan getikt wat het ponton geen goed doet. We verlengen nu het aanloopgedeelte en brengen een extra dempende voorziening aan.”
Momenteel werkt lasser Bart Elsinger aan het verhelpen van de slijtplekken waar hij dikke platen tegenaan zet. Werfmedewerker Erica Kaal geeft het ponton ter conservering een flinke verfbeurt. Met het heldere weer droogt de coating goed.
Van der Heijden: “Als alle werkzaamheden zijn gedaan, kan het ponton er weer 5 tot 6 jaar tegen.”
Zaterdagochtend 4 januari aanstaande wordt het afmeerponton te watergelaten. Dan mag de Vrevia weer even duwboot zijn en brengt zij het ponton terug naar haar vaste plek. Op maandagochtend 6 januari liggen de Vrevia en haar afmeerponton weer klaar voor de honderden heen-en-weer-vaarders.