Rijkswaterstaat vervangt in april de Overeindsebrug over het Lekkanaal nabij de Plofsluis. Tegelijkertijd vinden betonreparaties plaats aan het broekstuk (de overgang tussen de brug en de plofsluis). De werkzaamheden en de hinder voor het wegverkeer duren ongeveer vier weken. In februari beginnen de voorbereidingen.
Rijkswaterstaat start op 16 februari a.s. met het renoveren en versterken van de onderkant van het broekstuk. Om dit werk uit te voeren, bouwt Rijkswaterstaat onder het broekstuk een steiger. Het fietspad onder het broekstuk (Sluispad) is vanaf 16 februari tot 20 april afgesloten. Fietsers worden omgeleid. De (kegel)ligplaatsen blijven bereikbaar. ‘Tijdens deze werkzaamheden kan het verkeer gewoon over de brug rijden. We verwijderen in februari enkele bomen om het in- en uitvaren van de brug in april mogelijk te maken. Er wordt rekening gehouden met het broedseizoen’ aldus Rijkswaterstaat.
In april zal de oude Overeindsebrug vervangen worden door een nieuwe. Het scheepvaartverkeer is dan enkele uren gestremd. Na de brugwissel renoveert Rijkswaterstaat de bovenzijde van het broekstuk en werken we de Overeindsebrug af. Rijkswaterstaat: ‘We voorzien de nieuwe brug van beton, de tijdelijke verbindingen worden definitief afgemaakt en de brug krijgt vangrails, asfalt en voegen. Om dit werk goed uit te kunnen voeren is de brug vanaf april ongeveer 4 weken dicht voor auto’s, fietsers en voetgangers. Rijkswaterstaat maakt de omleidingsroutes ruim voor de afsluiting bekend.’
Deze renovatie is gereed voordat gemeente Nieuwegein de nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik neemt. De fietsbrug wordt op 2 mei ingevaren en is begin juli klaar voor gebruik. Beide bruggen liggen straks in elkaars verlengde en zorgen samen voor een kortere, veiligere en vooral aantrekkelijkere fietsroute voor forensen en scholieren tussen Houten en Nieuwegein. Ook in het uiterlijk is afstemming: de bruggen krijgen dezelfde leuningen met verlichting (in de leuningen).
Na het vervangen van de brug en de renovatie van het broekstuk, kan de Overeindsebrug weer minimaal 80 jaar mee. Daarnaast vergroot Rijkswaterstaat de doorvaarthoogte, zodat grotere containerschepen (vierlaags containervaart) onder de brug door kunnen. Dit vermindert de hoeveelheid vrachtverkeer op de weg.