Volkswagen meest gekozen in provincie Utrecht

Een auto wordt niet alleen gekocht om zijn functionaliteiten, maar er spelen meer factoren een rol bij het kiezen van het juiste voertuig. Zo heeft iedereen een andere voorkeur voor het type en merk. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders het liefst in een Volkswagen rijden. Niet alleen Volkswagen, maar nog meer Duitse automerken doen het goed in Nederland.

Populairste automerken in de provincie Utrecht
Het onderzoek is gedaan onder de getaxeerde auto’s bij Wijkopenautos.nl. Hierin is overduidelijk te zien dat Volkswagen de populairste occasion is in Nederland met een gemiddeld aandeel van 17% tussen 2014 en 2017. Dat Volkswagen de populairste occasion is wordt nog duidelijker met het feit dat Volkswagen in alle 12 provincies in Nederland het meest gekozen merk is. Ook in Utrecht staat Volkswagen dus duidelijk aan kop met bijna 17%. Opvallend in Utrecht is dat Audi hier een stuk minder populair is dan in de andere provincies. Slechts iets meer dan 7% van de getaxeerde voertuigen is van het merk Audi.

Met slechts 5% is Fiat de minst populaire auto in Utrecht. Na Volkswagen doen de merken Renault, Opel en Peugeot het ook goed in Utrecht. De top 10 automerken in Utrecht van populair naar minder populair bestaan respectievelijk uit Volkswagen, Renault, Opel, Peugeot, Ford, BMW, Mercedes, Volvo, Audi en Fiat.

Landelijk
Volkswagen wordt gevolgd door meerdere Duitse merken. Op nummer 2 staat het Duitse merk Opel, gevolgd door het Franse merk Renault op nummer 3. In de top 10 van populairste automerken staan meer merken van Duitse makelij. Mercedes, BMW, Audi en Volvo komen ook in de top 10 voor. In totaal zijn daarmee 6 van de top 10 merken van Duitse afkomst. Bekijk hier een infographic met alle populairste automerken.

De grote aantallen Duitse auto’s heeft ongetwijfeld te maken met de stijging aan importauto’s. Al meerdere jaren op rij is de import hard aan het stijgen en neemt de export van auto’s juist af. In totaal worden twee op de drie van de import auto’s geïmporteerd uit Duitsland.

Overige trends op de Nederlandse markt
Er zijn nog meer trends te constateren. Zo kiezen mensen steeds minder vaak voor duurdere segmenten. Merken als BMW, Audi en Mercedes worden minder vaak gekozen dan in het verleden. Ook sportieve auto’s en andere luxe modellen worden steeds minder vaak gekozen.

Wanneer er wordt gekeken naar de verschillende segmenten dan is te zien dat het C-segment veruit het grootste deel van de automarkt betreft. De segmenten A en B stijgen wel harder dan het C-segment, maar deze beschikken nog steeds over een kleiner aandeel. Zoals al jaren wordt verwacht blijft de groei van elektrische auto’s doorstijgen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren