Fietsers en voetgangers dreigen extra risico’s in het verkeer te gaan lopen door de vertraging die is opgetreden. De werkzaamheden waren in de zomerperiode gepland zodat zo min mogelijk reizigers hier last van zouden hebben. Nu zal echter door de vertraging ook na de vakantieperiode de tram nog minstens 4 tot 6 weken niet rijden. Hierdoor worden veel reizigers gedupeerd, maar ook andere weggebruikers en met name voetgangers en fietsers lopen het risico hier extra overlast door te ondervinden en is sprake van toenemende onveiligheid voor deze kwetsbare weggebruikers.
Om helderheid te krijgen over deze extra risico’s voor het voet- en fietsverkeer heeft GroenLinks vragen gesteld aan verantwoordelijk Wethouder Hans Reusch.
Vooral de verkeerssituatie rondom het busstation bij Cityplaza geeft reden tot zorg. Door de afsluiting van de tramovergang bij Cityplaza kunnen de bussen alleen via de Noordstedeweg binnenkomen en wegrijden. Als echter over 2 weken de scholen weer beginnen zullen veel middelbare scholieren weer via diezelfde Noorstedeweg naar hun scholen fietsen en deze busstroom moeten doorkruisen. Een busstroom die door de extra inzet van bussen alleen maar zal toenemen. GroenLinks wil dan ook graag van de wethouder weten of hier naar gekeken is en welke speciale veiligheidsmaatregelen hiervoor worden getroffen.
Daarnaast wil de fractie weten of de overige spoorovergangen weer opengesteld zullen worden voor voet- en fietsverkeer. Met name de overgangen rondom de haltes Zuilenstein en Batau Noord zorgen voor fikse omleidingen voor voet- en fietsverkeer waarbij de omleidingen zelf ook nog eens erg slecht staan aangegeven en in sommige gevallen ook de verkeerde kant op wijzen. Ook op dit punt wil GroenLinks graag meer duidelijkheid en eventuele passende maatregelen zien.