Na acht weken van thuiszitten mochten de kinderen maandag 11 mei weer naar school en vulde het schoolplein, de gangen en de lokalen zich weer met kinderen.
Chantal Linschoten, leerkracht bovenbouw op de Vroonestein: ‘Hoe anders was het beeld in de weken daarvoor. Door de coronacrisis was de school een tijdlang gesloten en kregen de leerlingen onderwijs op afstand.’
Om het plezier tijdens het leren erin te houden maakten de leraren van de school een wekelijkse vlog. Steppen door de gang, Coronameppertje spelen, lesgeven in een klas vol Chromebooks of sporten met wc rollen; het zijn een paar voorbeelden van vlogs die de school maakte. ’De vlog ontstond spontaan’, aldus Marjolein van den Tempel, leerkracht van groep 7.
’Ik zag mijn collega Chantal Linschoten vloggend binnenkomen en wist meteen dat dit ook leuk zou zijn voor onze leerlingen’. En al snel waren alle collega’s enthousiast. Volgens directeur Erica Coppens waren niet alleen de leerkrachten enthousiast, maar ook de ouders. ‘Ouders reageerden heel positief op de vlogs en vertelden dat de kinderen het leuk vonden hun leraar zo te zien en dat er na het zien van de vlog alweer uitgekeken werd naar de volgende.’
Hoewel het idee van vloggen is ontstaan tijdens de periode dat de leerlingen verplicht thuisonderwijs moesten volgen, komt er zeker een vervolg als het aan de directeur ligt. ‘Omdat ouders en leerlingen zo enthousiast erop gereageerd hebben, willen wij er graag mee verder.’
Wil je de vlogs bekijken? Ga dan naar YouTube of scan de QRcode op de school. Hierboven ziet u aflevering 10 van afgelopen maandag.