Vernieuwing trambaan in IJsselstein en Nieuwegein

Vanaf 30 mei 2020 werkt BAM Infra Rail B.V. in opdracht van de provincie Utrecht aan de trambaan in IJsselstein en Nieuwegein. Er rijden vanaf dat moment geen trams op dit deel van de lijn, maar vervangende bussen.

De trambaan gaat vanaf 30 mei op de schop om een grootschalige vernieuwing mogelijk te maken. Na dertig jaar gebruik is het merendeel van de tramlijn en van de trams aan vervanging toe. Daarom heeft de provincie Utrecht nieuwe trams besteld met meer zitplaatsen en comfort. Alle 23 haltes worden vanwege deze nieuwe trams aangepast. De perrons worden daarvoor verlaagd en verlengd. Ook vernieuwt de provincie het systeem voor de aansturing van seinen en wissels.

WERKZAAMHEDEN
Om de vernieuwing van de regionale tramlijn mogelijk te maken, zal in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein 15 kilometer spoor worden vervangen. Daarvoor wordt eerst een groot deel van de oude trambaan verwijderd, inclusief de bovenleiding, dwarsliggers en de ondergrond van de trambaan. Vervolgens wordt de nieuwe trambaan opgebouwd. Alle technische systemen, waaronder ook de nieuwe trams, ondergaan na de bouwperiode een uitgebreide reeks testen.

HINDER
De aannemer werkt zes dagen in de week, overdag en ’s avonds (07.00-23.00 uur) en indien nodig in de nachten en op zondag. Er vinden tijdens de werkzaamheden veel bouw transporten plaats in de directe omgeving van de trambaan. Bewoners vlakbij de trambaan kunnen hiervan tijdelijk hinder ondervinden. De provincie Utrecht en aannemer BAM doen hun uiterste best om geluidshinder vooral ’s nachts en op zondagen tot een minimum te beperken. Deelnemers aan het verkeer en voetgangers moeten tijdens het werk rekening houden met tijdelijke afsluitingen van kruisingen van de trambaan. Met borden worden omleidingsroutes aangegeven. Op enkele locaties zijn bovendien parkeerplekken afgezet die nodig zijn voor de werkzaamheden.

PLANNING
De werkzaamheden en de testen duren in elk geval twaalf weken waarbij rekening gehouden moet worden met een verlenging. Deze extra tijd is waarschijnlijk nodig vanwege beperkingen aan de bouwwerkzaamheden en de levering van bouwmaterialen (uit het buitenland) als gevolg van het coronavirus. Vanwege het coronavirus heeft in Spanje de productie en leverantie van de nieuwe trams geruime tijd stilgelegen. Hierdoor moet de provincie ook meer tijd reserveren om genoeg nieuwe trams klaar te zetten voor gebruik. Vanaf 4 juli wordt ook gewerkt aan de tramlijn in Utrecht tussen de haltes Utrecht Jaarbeursplein en P+R Westraven. De werkzaamheden op dit traject duren in elk geval zeven weken, waarbij ook hier rekening gehouden moet worden met verlenging.

Alleen tussen de haltes P+R Westraven en Jaarbeursplein in Utrecht rijden tot 4 juli 2020 nog trams. Het traject vanaf halte P+R Westraven (Utrecht) naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid is vanaf 30 mei buiten dienst. Er rijden vervangende bussen op de lijnen 160 t/m 164. Voor meer informatie over de dienstregeling kijk op de website van U-OV.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk