Verkeershinder onderhoud Galecopperbrug werkt door in de regio

Met de nieuwe Telramen die op 30 mei worden uitgegeven, gaat onder andere onderzocht worden wat de effecten zijn van het onderhoud dat gepleegd gaat worden aan de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijn kanaal bij Utrecht. We interviewden Eric van Dijk, beleidsmedewerker van de provincie, over deze casus en het belang van Telraam.

De wegstroken richting Arnhem worden versmald, een oprit wordt gesloten en een aantal weekenden zal de brug helemaal worden afgesloten. En dat gedurende een lange tijd van medio 2022 tot begin 2024. Je kunt je er alles bij voorstellen wat dat doet met filevorming en sluipverkeer. Maar wat zijn de gevolgen precies? Toe hoe ver merken we daarvan de effecten? En hoe dragen Telramen bij om meer inzicht te krijgen? Eric van Dijk, beleidsmedewerker van de provincie licht toe.

Onderhoud Galecopperbrug een interessante casus voor de provincie?
“Eigenlijk moet de vraag zijn, waarom is dit een belangrijke casus? De A12 doorsnijdt de hele provincie Utrecht, als daar iets mee gebeurt dan is dit direct van provinciaal belang. Voor de provincie Utrecht geldt dat bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid de belangrijkste uitgangspunten zijn. Bij het groot onderhoud van de brug zal bereikbaarheid misschien niet het grootste probleem zijn. Maar sluipverkeer dat zich een weg door de wijken van omliggende gemeenten gaat zoeken, zet leefbaarheid en veiligheid onder druk.”

Dat wil je dus in de gaten houden?
“Als je op de brug gaat ‘knijpen’ met versmalde rijstroken waar 70 km wordt gereden dan kun je in de spits en bij incidenten rekenen op filevorming, zo leert de ervaring. Automobilisten die het zat zijn, gaan actief op zoek naar alternatieve routes. Dat kun je op allerlei manieren monitoren zoals via officiële tellingen met meetlussen op provinciale wegen.”

“Maar als die wegen ook vol komen te staan, gaan automobilisten nog creatiever worden en zoeken ze misschien wel een weg dwars door de bebouwde kom. Het navigatiesysteem kan daar ook een rol in spelen en dan kan het zo maar zijn dat je over een 30 km weg wordt gestuurd. Als er dan Telramen hangen bij bewoners, krijgen we daar informatie over binnen via de open data van Telraam. Dat werkt andersom natuurlijk ook. Als het verkeer goed wordt afgewikkeld, kun je dat ook zien aan de tellingen.”

Wat doe je met die informatie?
“Als je een situatie ziet ontstaan die de leefbaarheid en veiligheid onder druk zet, dan wil je ingrijpen. Dat kan bijvoorbeeld door sluipwegen af te sluiten met behulp van verkeersregelaars. Zij vormen de vliegende keep die direct inzetbaar is. Of door automobilisten goede informatie te bieden, bijvoorbeeld via de borden bij knooppunten die aangeven hoeveel minuten je extra rijdt als je een alternatieve route volgt.”

“Daarnaast wil je vooral ook leren van het verkeersgedrag om toekomstige situaties beter in te schatten. Perfect onder controle, dat kan natuurlijk niet, maar de regio Utrecht is door de goede mix van governance, infrastructuur, gezondheid, arbeidsmarkt en innovatie een van de meest competitieve regio’s in Europa en dat willen we graag zo houden. We hebben een prima mobiliteitssysteem maar niets is in beton gegoten. Zo kan een op een bedrijventerrein gevestigd bedrijf ineens succesvol worden en veel verkeer aantrekken. Of juist andersom, dat een bedrijf failliet gaat en het verkeer rustiger wordt. Je hebt niet alles in de hand!”

Wil je ook nog meedoen met het Telraamproject?
Als jouw raam geschikt is, kun je misschien al meedoen met de volgende ronde (startworkshop 30 mei)! Bekijk het op www.samenmetenutrecht.nl en geef je op uiterlijk 15 mei.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren