Soms lees je dan zo’n berichtje in de krant waarvan je niet weet of je er nu om moet lachen of huilen. Op 14 juli is de praktijkdag jonge autorijders. Er doen maar liefst 36 jonge Nieuwegeiners mee. Allemaal jongeren die drie tot twaalf maanden hun rijbewijs hebben. Het wordt een dag vol oordelen en beoordeeld worden en aan het eind gaat een ieder naar huis met wellicht een hoofd vol verbeterpunten.Een prachtig initiatief natuurlijk dat ik van harte onderschrijf. Alles wat de weg en de weggebruikers veiliger maakt, is meer dan welkom. Nog mooier is dat een autorijschool haar auto’s ter beschikking stelt en dat er ook ervaren rij-instructeurs bij betrokken worden. Al met al en zaak die maar weer eens bewijst dat niet alle jonge Nieuwegeiners over één kam geschoren moeten worden.Wat mij er aan de andere kant ongelofelijk aan ergert is dat dit soort dingen kennelijk nodig zijn. Als de rijopleiding in Nederland zo slecht is dat chauffeurs in hun eerste jaar nog van alles en nog wat moeten gaan verbeteren, dan zijn we bezig om het paard achter de wagen te spannen. Als ik de weg op ga, mag ik verwachten dat mijn mede weggebruikers in staat zijn om naar behoren te functioneren in het verkeer. Behoudens de enkele rijschool auto die je onderweg tegenkomt, zie ik nooit auto’s met dubbele bediening en iemand op de passagiers plaats die kan ingrijpen als dat nodig is.Op de weg ben je zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Natuurlijk, ook andere weggebruikers maken fouten en kunnen je soms voor onoplosbare problemen stellen. Dat neemt niet weg dat je geacht wordt daar een zo goed mogelijke oplossing voor te bedenken. Dat is waar het om zou moeten gaan tijdens de rijopleiding. Als de resultaten zo slecht zijn dat er daarna nog moet worden bijgespijkerd en verbeterd, moeten we dan niet terug naar de bron en zorgen dat de rijopleidingen beter worden?Als er veel ongelukken veroorzaakt worden door jonge weggebruikers die minder dan een jaar hun rijbewijs hebben, moeten we dan de andere weggebruikers niet in bescherming nemen? In Engeland is het al sinds jaar en dag de gewoonte dat mensen het eerste jaar rondrijden met een herkenbaar teken op de auto. Dat laat andere weggebruikers zien dat ze te maken hebben met een mogelijk minder ervaren chauffeur. In veel gevallen bespaart dat ergernis en soms kan het ook ernstige situaties helpen voorkomen.Er is niets beledigends aan de simpele constatering dat je nog bezig bent ervaring op te doen. In het verkeer is er maar weinig ruimte voor vergissingen en moet dus alles wat mogelijk is worden ingezet om het zo veilig mogelijk te maken. Het siert de 36 Nieuwegeiners dat zij in staat zijn vast te stellen dat ze wellicht nog dingen kunnen verbeteren aan hun rijstijl.De persoonlijke vraag is dan natuurlijk of ik overtuigd ben van mijn eigen talenten en kwaliteiten als het op autorijden aankomt. Ik zal niet vluchten in opsommingen waaruit blijkt dat ik toch al vele jaren zonder brokken een auto bestuur. Natuurlijk valt er ook voor mij het nodige te verbeteren. De enige reden dat ik me daarvoor niet vrijwillig zal melden is het levenslange trauma dat de gemiddelde examinator bij mij veroorzaakt.Afrodite