Van autostad naar fietsstad: wie krijgt voorrang in Nieuwegein?

Woonerven met volop parkeerplekken en brede stadsautowegen staan eind jaren 60 op de ontwerptekeningen van Nieuwegein: een autostad is in de maak. Terwijl de auto nog altijd veelvuldig wordt gebruikt, gaan tegenwoordig steeds meer stemmen op om de fiets belangrijker te maken. Een belangrijke vraag in verkiezingstijd is dan ook: wie krijgt voorrang in Nieuwegein?

“Je moet erg opletten. Als het druk is, heb je geen enkel moment om over te steken.” Het zijn de woorden van een fietsster op de Noordstedeweg in Nieuwegein. Het is een berucht punt onder fietsers. De weg kan zeker in spitstijd druk zijn met auto’s, vrachtwagens en bussen – en als fietser sta je dan niet zelden lang te wachten.

Tegenover dit soort fervente fietsers staan behoorlijk veel inwoners die liever in de auto stappen. Nieuwegein ligt aan meerdere snelwegen en is door de brede stadsautowegen goed bereikbaar met de auto. Zelfs voor korte afstanden binnen de stad, van minder dan 2,5 kilometer, pakken Nieuwegeiners relatief vaak de auto, laat onderzoek uit 2020 zien.

Luxe parkeergarages
En dus is voor lokale politici een belangrijke vraag: gaan we meer investeren in de fiets of in de auto? Wat lijsttrekker Tom Verhoeve van D66 betreft is het klip-en-klaar: “De fiets moet boven de auto komen te staan in Nieuwegein. Alles hier is binnen 15 kilometer; dat is makkelijk te doen met de fiets. Het zorgt voor gezondere lucht, meer beweging en je hebt minder parkeerruimte nodig.”

Nee, D66 is niet tegen auto’s, maar er is volgens de partij wel sprake van een “disbalans”. Verhoeve: “Nieuwegein is een forenzenstad, dus daar moet je rekening mee houden. De auto wordt hier alleen veel meer gefaciliteerd dan de fiets. Voor de auto zijn er luxe parkeergarages onder de winkels… Het wordt inwoners wel erg makkelijk gemaakt om met de auto naar het centrum te gaan.”

“Wij vinden dat mensen keuzevrijheid moeten hebben”, brengt Ellie Eggengoor, VVD-lijsttrekker ertegenin. “De auto ligt erg voor de hand in Nieuwegein. Er zijn mensen die met de auto van de ene kant naar de andere kant van winkelcentrum Cityplaza gaan. Dan gaan ze bijvoorbeeld eerst in een winkel iets kopen en daarna boodschappen doen. Ik snap dat.”

De VVD wil volgens Eggengoor wel investeren in de fiets (“een ondergeschoven kindje in Nieuwegein”), maar is vooralsnog bijvoorbeeld tegen het maken van een fietsstraat van de Noordstedeweg, wat D66 wil. “Voor nu zeg ik nee”, aldus Eggengoor. “Er rijden ook bussen. Als dit de oplossing was, dan was het tien jaar geleden al bedacht.”

Clarion Wegerif

De lokale Fietsersbond is het daar niet mee eens. De belangenbehartiger praat regelmatig mee in de gemeente over de verbetering van de positie van fietsers in de stad en ziet nog altijd veel verbeterpunten. “Nieuwegein is gebouwd als autostad en daar plukken we nog altijd de wrange vruchten van”, zegt voorzitter Clarion Wegerif. “Een fietsstraat of een knip zorgt voor meer veiligheid.”

‘Fietsers de underdog’
“Vooral op de wijkwegen, zoals de Noordstedeweg, rijden veel te veel auto’s”, vervolgt ze. “Fietsers zijn er de underdog. Automobilisten gebruiken de weg als een soort sluiproute, omdat er bijna geen stoplichten zijn en dit dus sneller is dan de hoofdwegen.” Wegerif is gecharmeerd van de plannen voor de fiets in diverse verkiezingsprogramma’s, maar “de komende vier jaar moeten daden volgen”.

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk