Defecte trams, wisselstoringen, ijzel op de bovenleiding; tramreizigers in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein krijgen veel te verduren. Vanochtend was er weer een verstoring bij stadscentrum Nieuwegein. Volgens vervoerder U-OV was er een tram defect en deze moest weggesleept worden.
Rond 10.00 uur vanmorgen kwam de tramverbinding weer rustig op gang, het duurde tot in de middag voordat alles weer volgens schema verliep. Veel reizigers kwamen te laat op hun bestemming en zijn de verstoringen behoorlijk beu. Op Social Media krijgt het U-OV en de provincie Utrecht er behoorlijk van langs.
Vervoerder U-OV is op Twitter klip en klaar over de oorzaak van de problemen van vanochtend. “De rek is eruit bij de trams. Ze zijn te oud. We wachten met smart op de nieuwe trams die in 2020 gaan rijden.” Tot die tijd wordt het “roeien met de riemen die we hebben”, aldus U-OV.
De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor de tram en liet in 2017 al weten uit dat de storingsgevoeligheid toe zou kunnen nemen. De huidige trams dateren immers uit 1983 en een tram gaat gemiddeld dertig jaar mee. Met een revisieprogramma is de levensduur verlengd met enkele jaren. Toch wordt het steeds moeilijker om voor de verouderde techniek waarop de trams rijden onderdelen te vervangen. In 2020 moeten de nieuwe trams van U-OV op alle trajecten rijden. Er zijn dus nog een aantal maanden te overbruggen.
De provincie kan begrip opbrengen voor reizigers die in de kou staan te wachten op een tram die niet komt. “Maar we benadrukken wel dat de verstoringen lang niet altijd te maken hebben met de oude trams”, zegt een woordvoerder. Wat volgens de provincie meespeelt bij de negatieve beeldvorming, is dat de storing van een tram een veel grotere impact heeft dan die van – bijvoorbeeld – een bus. Als een tram uitvalt, slaat dit al snel door naar de achteropkomende ritten. Passeren is niet mogelijk en de trambaan heeft slechts twee takken: Nieuwegein-Zuid en IJsselstein.
De provincie Utrecht heeft met vervoerder U-OV prestatieafspraken. De tram naar Nieuwegein en IJsselstein presteerde vorig jaar met een uitvalspercentage van 0,35 procent beter dan in 2017, blijkt uit een jaarrapportage van de provincie. Maar in de rapportage staat ook: “Er zijn nog te veel technische problemen met de traminfrastructuur.” De cijfers over 2019 zijn vooralsnog niet bekend.
Ik heb er weinig vertrouwen in… Het ombouwen van alle perrons lijkt me een project wat tot mislukken gedoemd is. Bij de tram lukt het NOOIT om een tijdsplan aan te houden..! Ze hadden beter de perrons nu al stuk voor stuk kunnen ombouwen, en dan met een houten constructie de perrons tijdelijk ophogen, zodat als de tijd daar is deze voorziening alleen maar opgeruimd hoeft te worden..
Misschien is het een idee voor de provincie om op strategische plekken wissels aan te brengen, zodat er om een kapotte tram heen gereden kan worden zodat er nog wel gereden kan worden met vertraging, maar dat lijkt mij nog altijd beter dan niet rijden.