Reizigers kunnen vanaf 2020 zonder overstap gebruik maken van de sneltram tussen Utrecht Science Park/ De Uithof, Utrecht C.S., Nieuwegein en IJsselstein. Vanaf dat moment is er één doorgaande verbinding over het hele traject. Alle haltes zijn aangepast en de trambaan in IJsselstein en Nieuwegein-Zuid is dan vernieuwd. Ook komen er nieuwe, langere trams.
Het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht zet met dit voorgenomen besluit het sein op groen voor een substantiële investering in de bereikbaarheid van de stad en regio Utrecht. Met het koppelen van de huidige trambaan aan de nieuwe Uithoflijn wordt bovendien een serieus knelpunt voor reizigers opgelost. De trambaan eindigt nu op het Jaarbeursplein in Utrecht bij een tijdelijke halte. Om naar het centrum van Utrecht te komen, moeten reizigers 800 meter lopen door het stationsgebied. De nieuwe koppeling zorgt voor een directe verbinding, brengt reizigers met nieuwe trams naar Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein en levert diverse overstapmogelijkheden op met de bus in de stationsomgeving van Utrecht. Ook de vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein zal bijdragen aan een verbeterde bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
NIEUWE TRAMS
De keuze voor een geïntegreerd tramsysteem is ook ingegeven door onvermijdelijke investeringen. Zo moeten alle tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden aangepast om aan te sluiten bij het nieuwe type lage-vloer-tram dat vanaf 2018 gaat rijden. Bovendien is een vervanging van de tramvloot nodig omdat de huidige trams rond 2020 aan het einde van de technische levensduur zijn. Daarom wil het college 22 nieuwe trams bestellen. Deze nieuwe trams zullen aanmerkelijk langer worden. De tramstellen gaan gekoppeld rijden met een totale lengte van 75 meter. Per rit biedt dit capaciteit voor ongeveer 490 reizigers. De extra capaciteit is nodig om de groei op te vangen van het aantal reizigers in het openbaar vervoer voor de periode tot 2030. Deze groei wordt name op de nieuwe Uithoflijn verwacht..
VERNIEUWING TRAMBAAN IN NIEUWEGEIN-ZUID EN IJSSELSTEIN
Om het regionale tramsysteem te moderniseren, is het ook nodig dat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt vernieuwd. De trambaan in deze omgeving is na 30 jaar toe aan vervanging. Elders op het traject is de trambaan al vernieuwd. Om hinder en overlast voor de directe omgeving zo beperkt mogelijk te houden, is ervoor gekozen in één bouwproject in 2020 al het werk uit te voeren dat nodig is zowel voor de vernieuwing van de trambaan als voor de aanpassing van alle tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.Met deze maatregelen is een investering gemoeid van 141 miljoen euro.
Voor de vervolgfase wordt als eerste de aanbesteding van het werk aan de trambaan en de haltes voorbereid. Nadat de opdracht is gegund heeft de aannemer ongeveer een jaar om dit werk klaar te zetten voor uitvoering. Voor de bouw van de nieuwe trams is geen aparte aanbesteding nodig. In het contract met de Spaanse trambouwer CAF zit een optie voor de levering van de extra trams. Van deze optie zal zo spoedig mogelijk gebruik worden gemaakt.
Provinciale Staten van Utrecht behandelen dit voorstel op 12 december 2016.