Tramhalte Merwestein verdwijnt!

Alle tramhaltes in Nieuwegein worden in de zomer van 2020 aangepast aan de nieuwe lage vloer trams, op één na: tramhalte Merwestein sluit en verdwijnt. Althans, als het aan de Provincie Utrecht ligt. Na vragen van D66 Nieuwegein is er eindelijk een duidelijke uitspraak over deze tramhalte.

“We zijn onaangenaam verrast door het besluit van de Provincie” aldus Tom Verhoeve (fractievoorzitter van D66 Nieuwegein) tegenover onze redactie. “We werken in de regio Utrecht keihard om de uitdagingen op het gebied wonen, mobiliteit en klimaat met elkaar op te lossen. Dat de provincie nu eenzijdig dit besluit neemt, vinden we eigenlijk ongehoord.”

Toename reizigers verwacht
Het argument van de Provincie om tot sluiting van de tramhalte over te gaan is het aantal in- en uitstappers op die locatie. Dat wordt te laag gevonden. Het gebied rond tramhalte Merwestein zit echter in een enorme metamorfose. De wijk Merwestein wordt opgewaardeerd. Aan de centrumzijde worden langs de Doorslag nieuwe appartementen gebouwd, net als even verderop de bouw van de zogeheten HN-locatie onlangs is goedgekeurd. Ook worden in dit gebied veel kantoren omgebouwd tot woningen.

Tenslotte neemt de bedrijvigheid in dit gebied toe. Kortom, er komen veel nieuwe inwoners en werknemers in dit gebied bij. “Die mensen willen ook van A naar B. Het lijkt ons niet wenselijk dat hiervoor wordt uitgeweken naar de auto of vervuilende bussen,” aldus Verhoeve, “zeker niet nu er al een prima OV verbinding is.” Daar komt bij dat de realisatie van een nieuwe tramhalte later waarschijnlijk lastiger en duurder is, dan de verplaatsing of aanpassing van de huidige tramhalte.

Besluit eerst bespreken in gemeenteraad Nieuwegein
Volgens D66 Nieuwegein is er geen zwaarwegend argument om nu tot sluiting over te gaan. Gezien de negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid van de directe omgeving, vindt D66 dat dit besluit eerst met de gemeenteraad van Nieuwegein besproken moet worden voor besluitvorming in de Provinciale Staten plaats vindt. Omdat daarvoor meer informatie nodig is, heeft D66 aanvullende vragen gesteld.

7 thoughts on “Tramhalte Merwestein verdwijnt!

  1. hessel

    Ook Merwestein heeft recht op een goede opstapmogelijkheid voor de tram, dus de tramhalte Merwestein MOET blijven.

  2. Z. Provily

    Naast bovengenoemde argumenten is de halte ook belangrijk voor mensen die naar het Ziekenhuis moeten en om wat voor reden dan ook in de verkeerde tram zitten.

  3. Jos Bruinsma

    Laat die Verhoeve zijn huiswerk eens maken. “Vervuilende bussen” . Alle bussen van Qbuzz rijden op BIOdiesel GLT !!! Dit valt dus onder NEPnieuws.

    1. Bas

      Sinds wanneer geeft biodiesel geen fijnstof?

  4. Marcel 59

    Te weinig reizigers? Het gaat gewoon weer eens om geld.De echte reden van de provincie is gelegen in de kosten van de ombouw van de halte Merwestein. Het perron aan de zuidzijde (opstap richting Nieuwegein-Zuid) is een betonnen vloer, die vastzit aan het viaduct over de Doorslag. Om dat perron te verlagen, moet die hele vloer gesloopt worden en er een nieuwe vloer, boven het water, aan het viaduct worden vast gemaakt. Dat is een erg kostbare zaak. De kosten van het hele project van de perronverlagingen rijzen, zoals alom bekend, de pan uit; veel te laag “ingeschat”. De provincie zit daarom dringend verlegen om mogelijkheden om nog iets te bezuinigen. Halte Merwestein wordt daar nu het slachtoffer van.

  5. John

    Moet de provincie maar eens zorgvuldiger met het geld omgaan,niet iemand een gouden handdruk geven.

  6. S.

    De kosteninschatting voor verlaging van perrons staat los van Uithoflijn gerelateerde onderwerpen en is reeds geraamd voor alle perrons/haltes. Als je de data opvraagt qua instapaantallen zul je zien dat deze vergeleken met overige haltes enorm laag ligt. Echter ligt dit vooral aan externe factoren

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk