Rijkswaterstaat is bezig met de ‘Trajectnota MER A2 Oudenrijn – Deil’. Deze studie is één van de projecten van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad en draait om de vraag wat er na 2010 moet gebeuren met de A2. Rijkswaterstaat heeft drie scenario’s uitgewerkt:
1. Het benuttingalternatief maakt gebruik van het bestaande asfalt. Er komt een flexibel inzetbare extra rijstrook voor beide richtingen, de zogenaamde plusstrook. Deze oplossing is het goedkoopst.
2. Bij het verbredingalternatief komt er aan beide kanten een rijbaan bij. Dit gaat ten koste van de groenstrook. Doordat dit veel ruimte in beslag neemt en omdat parkeerplaatsen en tankstations moeten worden verplaatst, is deze oplossing het duurst.
3. Het meest milieuvriendelijke alternatief is bijna hetzelfde als het benuttingalternatief. Alleen wordt in deze variant de maximumsnelheid verlaagd naar 100 km per uur en komen er wildviaducten.
Deze drie scenario’s worden voorgelegd aan de gemeenten langs de A2. Het college van Nieuwegein heeft gekozen voor het benuttingalternatief. Dit alternatief geeft volgens het college de beste mix van de gewenste elementen: een goede doorstroming, verkeersveiligheid, beperkte milieubelasting en beperkte kosten. In een brief wordt Rijkswaterstaat geïnformeerd over de keuze van het college.