Vandaag een foto van villa ‘Johanna.’ De foto van Toen is nog niet zo oud, gemaakt ergens in april 1988. Het is het gezicht op de achter- en linkergevel, volgens het Utrechts Archief dan. Het is maar hoe je het bekijkt vanaf de Utrechtsestraatweg 9 in Nieuwegein. We zijn er allemaal wel eens langs gefietst. Wat stond de villa ooit toch mooi vrij zonder die appartementencomplexen Nu in de achtertuin, of moet dat dan de voortuin zijn? Helemaal rechts ziet een een deel van boerderij Zeijlenstein. Een dwarshuisboerderij. De oorsprong van deze boerderij is waarschijnlijk terug te voeren naar circa 1780.
Onze fotograaf Jordi Jupijn ging naar deze plek en maakte aan de hand van de foto van Toen de foto van Nu, voor de rubriek: ‘Toen & Nu.’
Eigenlijk is er niet veel gewijzigd aan het pand zelf dat in 1929 werd gebouwd in opdracht van het echtpaar van Benthum en gerealiseerd naar een ontwerp van architect W.A. Maas. Wel is er enig verval te zien op de foto van Nu. Ik doel op de donkere vermoedelijke restauratie plekken. Aan de achterkant zijn wel enige aanpassingen gedaan. Nieuwsgierig naar de naam van de villa?
Naar zeggen van de opdrachtgeefster en naamgeefster van de villa, Johanna van Benthum-van de Anker, was het ontwerp in samenwerking met Gerrit Rietveld tot stand gekomen. Maas was zowel met Rietveld als met Mondriaan bevriend, maar direct bewijs ter ondersteuning van het aandeel van Rietveld kan volgens de monumenten-inventarisatie van de provincie Utrecht niet worden aangevoerd.
De persoonlijke herinnering van een inwoner van Jutphaas die van dichtbij lijkt te spreken, besvestgen de gang van zaken en geven enkele aanvullingen: ‘Ot van Benthum had zich gespecialiseerd in stalen ramen en kreeg de opdracht voor het contructiewerk voor de bouw van de KRO-studio in Hilversum. Daar ontmoette hij Maas en Rietveld, samen met zijn Toen nog verloofde Johanna van den Anker. Zij vroegen Maas om een ontwerp voor een villa om na hun trouwen te gaan bewonen. Rietveld zou het inbterieur verzorgen. Tijdens de bouw kwam Mondriaan kijken, die aanbood een ontwerp te maken voor het glas-in-lood. Joahanna nam dit aanbod graag aan.’
Tussen de twee vensters is de naam ‘Johanna’ aangebracht. Weten we nu weer wat meer over de villa als we er langs fietsen. Maar kijken mag ook hier op de foto van Toen & Nu deze week. Stadsdichter Ton de Gruijter schreef er zelfs in Coronatijd een mooi gedicht over in Ton’s beeldverslag.