De SP heeft al tientallen reacties ontvangen op de enquête die recent is gestart over de regionale sociale dienst (WIL). Dit onderzoek werd gestart naar aanleiding van een aantal signalen dat er met name op het gebied van de bejegening problemen zijn. Uit de reacties tot nu toe blijkt dat er meer aan de hand is. Inmiddels heeft het bestuur van de SP in Nieuwegein een uitnodiging ontvangen om in gesprek te gaan met de directeur van de WIL Rob Esser.
Martijn Stekelenburg, fractievoorzitter van de SP: ‘Hoewel het nog te vroeg is voor een volledig rapport van de bevindingen, is het al wel duidelijk geworden dat veel cliënten klagen over de behandeling door medewerkers van de WIL. Zo wordt veel melding gedaan van een onbeschofte houding, kinderachtige reacties, en continue dreigen met het stopzetten van de uitkering. Veel cliënten ervaren dit als intimiderend gedrag.’
Niet alle reacties zijn negatief. Het is opvallend dat er ook cliënten zijn die geen enkele klacht hebben over de WIL. SP is benieuwd hoe deze verschillende ervaringen ontstaan. Dit zal ook aan de orde komen in het gesprek met de WIL directie.
Naast de reacties die via de enquête op de website zijn binnengekomen, heeft de SP ook persoonlijk gesproken met een aantal cliënten. Deze gesprekken lopen nog steeds. De persoonlijke gesprekken bevestigen het beeld van de enquête-uitslagen en maken duidelijk dat er op het gebied van de bejegening echt iets moet gebeuren.
Stekelenburg: ‘Ons onderzoek loopt nog even door voorlopig. We vragen ook aan medewerkers van de WIL om te reageren. Ze mogen mij ook persoonlijk bellen via 06 308 42 504. We zijn op zoek naar een volledig beeld en willen dus ook graag weten hoe de medewerkers zelf het werken voor de WIL ervaren. Ik verwacht dat we begin oktober met onze bevindingen zullen komen.’