Theatertechnicus over sloop De Kom: ‘Het was klein maar heel gezellig’

Ton Habets heeft als theatertechnicus wel honderden voorstellingen gezien in het oude theater De Kom in Nieuwegein. “Ik werk nu 28 jaar bij het theater en ben na een jaar of 5 bij de oude Kom komen werken”, zegt Ton. Als theatertechnicus begeleid je de voorstellingen vanuit het theater. Professionele voorstellingen die rondreizen, nemen vaak een eigen technicus mee. “Dan kent hij de voorstelling en jij het theater. Dat moet je dan combineren”, vertelt hij over zijn beroep.

Ton Habets werkt nog steeds bij het theater, maar nu in het nieuwe theater DE KOM in Nieuwegein. Acht jaar geleden sloot het oude theater en heeft daarna dienst gedaan als bioscoop. Nu wordt het pand gesloopt. Habets kijkt er nog één keer binnen en maakt foto’s. Gewoon voor zichzelf, omdat hij dat leuk vindt als herinnering.

KLEIN
Het oude theater is aan de binnenkant al bijna helemaal gesloopt. Daarna volgt de buitenkant. Habets vindt het niet erg om het oude theater gesloopt de zien worden. Hij werkt nu al jaren met plezier in het nieuwe gebouw. “Het oude theater De Kom was in verhouding klein, maar altijd heel gezellig. Het was vanaf het begin een theater dat – hoe zeg ik dat positief – vrij klein was voor de producties die er kwamen. Het was altijd een uitdaging om alles zo goed en mooi mogelijk erin te krijgen. Er moest altijd veel aangepast worden, ook in professionele producties”, vertelt hij als hij terugdenkt aan zijn werk in het oude theater.

Ton Habets in de nieuwe DE KOM

Ton weet nog goed dat het soms passen en meten was in het oude theater. “We hebben één keer gehad dat het fysiek écht niet paste. Het decorstuk was te hoog om onder de bruggen te komen. Het was een Belgische toneelgroep die iets van Shakespeare speelde. Het decor was een soort ijzeren constructie, tien centimeter te hoog. We kwamen er pas de dag zelf achter dat het niet paste. Het kon niet verzaagd worden en ook niet worden weggelaten. Meestal wordt er wel iets op gevonden, maar dat kon nu echt niet. Toen is de voorstelling niet doorgegaan.”

“Mijn favoriete plek was de lichtcabine. Vanuit daar heb ik de meeste voorstellingen gedraaid. Ik heb er honderden gezien, veel mooie. Maar je wordt ook kritisch. Bovendien beleef je een voorstelling niet hoe het publiek het doet. Je bent bezig met wat je moet doen en kijkt of het werkt wat je bedacht hebt. Natuurlijk zijn er ook voorstellingen die je minder leuk vindt om te zien, maar dat vind ik niet zo erg. Ze duren tenslotte vaak maar anderhalf uur.”

HERGEBRUIKEN
Zoveel mogelijk materialen uit het oude theater worden hergebruikt. Volgens adjunct directeur van Oskam Carrel Rutte is de sloop daarom een precieze klus en dat vergt heel veel tijd. Alle materialen worden eerst gesorteerd en kunnen daarna pas worden afgevoerd.

Rutte: “Je moet denken aan brandhaspels, brandmelders, houten balken, de parketvloer, maar ook veel bouwmateriaal dat uit het gebouw wordt gehaald, wordt zoveel mogelijk hergebruikt.”

Het geldt ook voor de stoelen uit de theaterzaal. De stoelen die nog goed waren zijn voor de sloop uit de zaal ‘gered’. Bij de gemeente Nieuwegein hebben inwoners die zich hebben gemeld omdat ze een stoel wilden hebben. Zo vertelt Rutte dat er mensen zijn die zelfst om een stoel met een bepaald nummer hebben gevraagd. “Daar zit dan denk ik een emotionele reden aan vast”, aldus Rutte.

De sloopwerkzaamheden duren nog tot de zomer. De gevel van het theater zal zo lang mogelijk blijven staan. Deze wordt gesloopt als ook de naastgelegen tram buitendienst is in de zomer.

Met dank aan onze samenwerkingspartner: RTV Utrecht

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren