Theatergroep De Jonge Honden brengt dit voorjaar het boek De scheepsjongens van Bontekoe, geschreven in 1924 door Johan Fabricius, op de planken. Het bekende jeugdverhaal wordt verteld met de kennis van nu en een blik van deze tijd.
In De scheepsjongens van Bontekoe gaan Rolf, Hajo en Padde als scheepsjongens mee op een VOC-schip. Deze bootreis naar Azië ontaardt in een scheepsramp (1618), ver van huis, en ontpopt zich tot een groots avonturenverhaal. Wessel de Vries schrijft het script, de regie is in handen van Jolmer Versteeg en de cast bestaat o.a. uit de jonge acteurs Yari van der Linden (Dirty Lines, Flikken Maastricht), Annabelle Hinam en Rosa Weekers. De voorstelling is op donderdag 23 februari te zien in Theater Figi in Zeist en op zondag 26 februari in Stadstheater DE KOM in Nieuwegein.
Beroemd boek bevraagd
Bijna een eeuw staat De scheepsjongens van Bontekoe hoog in de Nederlandse jeugdboeken-ranglijst. De groeiende aandacht voor de onderbelichte keerzijden van dit deel van de Nederlandse geschiedenis voeden de urgentie om in de voorstelling een eigentijdse draai te geven aan dit avonturenboek. Door de ogen van de jonge cast en makers wordt dit verhaal, dat zich afspeelt in de koloniale tijd, bevraagd en opnieuw verteld.
Talentvolle, jonge cast en live video Acteurs Pleun de Roode, Yari van der Linden en Annabelle Hinam spelen de drie scheepsjongens. De overige rollen worden vertolkt door Jelle Mensink, Annabelle Hinam en Miracle van de Ruit. Sebastiaan Flier en Arjen Dijkstra componeren de muziek. Videokunstenaar Wieger Steenhuis ontwerpt voor De scheepsjongens van Bontekoe real-time, interactieve visuals en video’s: de video’s worden live op het podium aangestuurd door de acteurs, gerendered en op datzelfde moment projecteert. Een innovatieve techniek die op dit moment voornamelijk in de game industrie wordt gebruikt.
Regisseur Jolmer Versteeg: “De scheepsjongens van Bontekoe is een goed geschreven en spannend avonturenboek, maar waarin ook aannames en vooroordelen worden beschreven die niet meer stroken met de tijd waarin we leven. We verslonden het boek toen we jong waren en namen het boek voor waar aan. Inmiddels zijn we ouder en kijken we met andere ogen naar dit bekende jeugdboek. In de theaterbewerking bevragen we de inhoud van het boek, en daarmee ook ons eigen perspectief op deze geschiedenis.”