Het was een spannende nacht voor de provincie en vervoersbedrijf U-OV: voor het eerst na de werkzaamheden maakte een tram in e nacht van zaterdag op zondag 23 augustus jl. een testrit van Utrecht Centraal via Nieuwegein naar IJsselstein. Alles is goed verlopen.
“Het was spannend”, zegt een woordvoerder van de provincie. “Maar we zijn veilig teruggekomen.” Het was vooral de vraag of de trams, die uit Spanje komen, goed zouden aansluiten op de vernieuwde haltes. Om eventuele botsingen en schade te voorkomen, werd piepschuim op de tram bevestigd.
Maar uiteindelijk bleek dat niet nodig, het voertuig paste overal goed doorheen. “Het is goed dat we nu ook meetgegevens hebben, en niet alleen de papieren werkelijkheid.”
De test-tram reed stapvoets en werd begeleid door verkeersregelaars. Het was dus een lange klus, in totaal duurde de rit zo’n zes uur. Om 05.00 uur vanochtend kwam de tram aan in IJsselstein.
Niet alleen het spoor en de haltes zijn aangepast, ook de trams zelf zijn nieuw. Ze zijn een stuk groter dan de oude. De komende tijd worden meer testritten gemaakt.
Volgens de huidige planning gaan de trams vanaf 21 september rijden met passagiers tot Nieuwegein-Zuid. Vanaf 26 oktober moeten de trams ook naar de eindhalte in IJsselstein kunnen.
Vertraging door Corona
De opknapbeurt van de tramlijn was hard nodig, omdat het materiaal sterk verouderd was. Daardoor ontstonden de afgelopen jaren vaak storingen en vertragingen. Eigenlijk zou de dienstregeling in augustus alweer worden hervat, maar corona gooide roet in het eten. Vanwege de lockdown konden de trams niet op tijd vanuit Spanje naar Nederland worden gebracht.
Foto: Regiotram Utrecht