Koplampen kondigden in de nacht van 23 april jl. een tram aan in City Nieuwegein. Vanuit de remise was deze uitgereden om de nieuwe trambaan en halte in Nieuwegein op de proef te stellen.
Voor deze testnacht trokken aannemer Dura Vermeer en het trambedrijf van de provincie Utrecht alle registers open. De werking van de systemen in de tram, op de haltes, de verkeerslichten, het wissel vlak voor de Zuidstedeweg. Alles passeerde in sneltramvaart de revue en werd nauwgezet gecontroleerd. Voor de speciale ritten deze nacht waren twee trams klaargezet. De tram die als eerste de remise verliet, heeft op het dak een videocamera die de aansluiting op de bovenleiding in beeld bracht. Daarmee werd geregistreerd hoe de stroomvoorziening werkt op het vernieuwde gedeelte van de lijn tussen Nieuwegein-Centrum en de haltes Merwestein en St. Antonius Ziekenhuis.
Check toegankelijkheid tramhalte
Daarachter volgde de tweede tram die gekoppeld reed. Met een lengte van 75 meter sloot deze aan op het formaat van de nieuwe halte in City Nieuwegein. Om de toegankelijkheid te controleren werd de meetlat getrokken om de ruimte tussen het voertuig en de perronrand te checken. Op de kop van de halte plaatste het test team spiegels. Zo werden de zichtlijnen vanuit de cabine van de tram nagelopen: was alles goed te zien wanneer straks reizigers in – en uitstappen op de perrons?
In deze fase van het project was het nieuwe gedeelte van de trambaan officieel nog bouwterrein van de aannemer. De test coördinator van Dura Vermeer had zich daarom strategisch opgesteld bij de nieuwe tramhalte waar hij een bord had neergezet met daarop alle acties van die nacht. Vanaf deze plek stond hij via een portofoon ook in contact met de verkeersregelaars op de Zuidstedeweg die de passage van de trams begeleidde op deze kruising. De checklist op het bord kleurde groen naarmate steeds meer testen met succes werden afgerond.
Met volle snelheid over de lijn
Dat alle registers werden opengetrokken was ook goed te merken aan de snelheid waarmee de trams over de lijn reden. Ze reden voor deze bijzondere gelegenheid soms zelfs sneller dan normaal gesproken het geval zou zijn wanneer in de dienstregeling zou worden gereden. Die extra dosis stroom werd toegediend om te ervaren of de trams ook op hoge snelheid comfortabel over het spoor rijden. Bovendien werd zo bekeken of de tram goed aansloot op de groene golf van de verkeerslichten op de kruisingen.
Met de afronding van deze serie testritten in april is het sluitstuk op het project in Nieuwegein in zicht gekomen. Alle testresultaten worden nu verwerkt in een veiligheidsdossier dat naar de Inspectie van Leefomgeving en Transport gaat en waarmee de provincie de vergunning aanvraagt om met ingang van deze zomer de tramlijn opnieuw in gebruik te nemen met reizigers aan boord. Wanneer dit laatste sein op groen is gezet, kunnen reizigers over de gehele lijn gebruik maken van de tram tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein.