Veel mensen hebben er een hekel aan; je wordt opgebeld en krijgt een onbekende stem aan de lijn die je iets probeert te verkopen, bijvoorbeeld een energiecontract. Uit onderzoek door Kassa blijkt nu dat dit niet alleen irritant is, maar dat er in veel gevallen zelfs illegaal gehandeld wordt door de tussenpersoon.
Consumenten worden misleid
Er is natuurlijk niets mis mee wanneer je wordt opgebeld met de vraag of je wilt overstappen naar een andere energieleverancier. Er zijn echter tussenpersonen die zullen proberen de getelefoneerde te misleiden. Zo worden er soms telefonisch nieuwe energiecontracten afgesloten die niet rechtsgeldig zijn. De telefonist(e) stuurt tijdens het gesprek een sms of een mail naar de potentiële klant en in dat bericht vindt de consument een aanbod van de energieleverancier waar hij of zij naartoe kan overstappen. De telefonist(e) probeert vervolgens de consument over te halen of misleidt deze zelfs door te laten weten dat ze nergens aan vast komen te zitten wanneer ze de bevestigingsknop aanklikken in het bericht. Twee weken later krijgt de consument een welkomstbrief van de energieleverancier.
Ongeldige contracten
Hoewel consumenten door deze bevestiging onbewust overgestapt zijn naar een nieuwe energieleverancier, is deze manier van een contract aangaan niet rechtsgeldig. De consument heeft namelijk geen document ontvangen en ondertekend en hij heeft ook geen mail gestuurd naar de energieleverancier om te laten weten dat hij een contract wil afsluiten. Wanneer geen van deze stappen wordt ondernomen door de consument, is het nieuwe energiecontract illegaal. Overigens heeft een consument volgens de wet ook een bedenktijd van maximaal 14 dagen. Aan al deze vereisten wordt niet voldaan wanneer er simpelweg op een bevestigingsknop wordt gedrukt in een e-mail. De ACM (toezichthouder Autoriteit Consument & Markt) heeft dit probleem op hun radar gesignaleerd. Er is nog niet bekend hoeveel illegale contracten aan consumenten worden opgedrongen, maar de signalen die binnenstromen wijzen er op dat het een probleem van formaat is.
De ACM onderneemt actie
De ACM zit bovenop het probleem. Zo benadrukt ze dat het schriftelijkheidsvereiste opgenomen is in de wet om zo te voorkomen dat consumenten overrompeld kunnen worden met een aanbod van een energiecontract. Het overstappen naar een andere leverancier moet in alle rust kunnen worden overwogen. Bovendien brengt de ACM onder de aandacht dat een IP-adres niet gebruikt kan worden als een digitale handtekening, die wettelijk geldig is. Hierdoor kan het aanklikken van een bevestigingsknop in een sms of e-mail ook onmogelijk een geldige overeenkomst tot gevolg hebben. De ACM dreigt met boetes en last onder dwangsom indien energieleveranciers hun leven niet beteren. Hoewel het de tussenpersonen zijn die een consument ertoe bewegen een ongeldig contract aan te gaan, hebben zij niet de uiteindelijke verantwoording. De Consumentenbond legt de verantwoordelijkheid dan ook bij de energieleveranciers.
Veilig overstappen
Overweeg je om over te stappen naar een andere energieleverancier? Dit kun je veilig doen door online een energievergelijker raad te plegen. Ga op zoek naar het beste contract dat bij jouw behoeften aansluit en neem vervolgens contact op met de desbetreffende energieleverancier of sluit het af via een vergelijkingssite.