Momenteel rijden er al meer dan 3,5 miljoen e-bikes op de Nederlandse wegen. De e-bike heeft de ‘normale’ stadsfiets zelfs al gepasseerd als meest verkochte fiets. Dit zullen er de aankomende jaren zeker niet minder gaan worden, want we zien nu ook al jongeren van 13 rondscheuren op een e-bike. Of dit een mooie ontwikkeling is, laten we maar in het midden. Maar op een elektrische fiets zitten ook steeds meer technische snufjes gemonteerd. We horen dan ook regelmatig bepaalde termen, waar niet iedereen bekend mee is. Tijd voor een kleine opfris cursus dachten we zo. Eens kijken of jij deze technische termen al kent.
Actieradius
De actieradius van een elektrische fiets is de afstand die je kunt fietsen met elektrische ondersteuning. De grootte van de actieradius is afhankelijk van vele factoren. Dat zijn o.a: type motor, buitentemperatuur, soort accu, lichaamsgewicht van de berijder, type fiets binnenbanden, buitenbanden en de bandenspanning. Tegenwoordig zijn er ook speciale e-bike banden met een lagere rolweerstand voor een hogere actieradius. Bekende merken zoals Vredestein banden hebben hier een ruim assortiment in. Houd tevens ook in gedachte dat de accucellen slijten en deze elk jaar een klein percentage aan inhoud afnemen. Handig om te weten, want je wilt genoeg kilometer uit een accu kunnen halen.
Watt (WH)
Als je een nieuwe e-bike koopt, heb je meestal keuze uit een drietal accu’s met verschillende groottes qua inhoud van de batterijcellen. Deze worden aangeduid in Watt (WH). Hoe groter het getal, hoe meer kilometers je kunt halen op een volle lading stroom. Zo kun je vaak kiezen uit 400wh, 500wh of zelfs nog meer inhoud.
Hydraulische (schijf)remmen
In de afgelopen jaren zagen we vooral fietsen die waren afgemonteerd met rollerbrakes, v-brakes en trommelremmen. Maar de afgelopen paar jaar zien we deze mechanische remmen steeds minder en neemt het hydraulische remsysteem de overhand. Dit zijn in veel gevallen schijfremmen die werken op oliedruk, hetzelfde systeem wat op de meeste auto’s wordt gebruikt. Dit is zeker een goede vooruitgang, want deze remmen zijn krachtiger en komen zeer goed van pas. Zeker bij bijvoorbeeld e-bikes en speed pedelecs, waar de snelheid toch vaak een stuk hoger ligt dan een basic stadsfiets.