Een technische oplossing voor een duurzame warmwatervoorziening? Een originele app voor de connected car? Of een technische oplossing waarmee gehandicapten veilig een sensatie kunnen beleven? Tijdens de ‘Tech Campus Challenge’ van ROC Midden Nederland gaan TL-leerlingen met deze uitdagingen aan de slag. Op 8 november a.s. organiseert ROCMN, op de Tech Campus in Nieuwegein, de Challenge voor het eerst. Aan deze Challenge doen zo’n 120 TL-leerlingen van het Cals College IJsselstein, het Gerrit Rietveld College Utrecht, het Globe College Utrecht en de Aeres Mavo Bilthoven mee.
Uitdaging op thema’s zorgtechnologie, duurzame energie en duurzame mobiliteit
De leerlingen worden uitgedaagd om mee te denken met vraagstukken uit het bedrijfsleven binnen de thema’s zorgtechnologie, duurzame energie en duurzame mobiliteit. Ze bedenken hier een praktische, weloverwogen oplossing voor. In één dag gaan de leerlingen in groepen van ongeveer zes bezig met ontwerpend leren. Hierin worden zij begeleid door mbo studenten techniek van het Tech College van ROC Midden Nederland.
Enthousiaste bedrijven
Enthousiaste medewerkers van Driveguide (een onderdeel van Terberg Leasing), energiemaatschappij Eneco en zorginstelling ’s Heeren Loo hebben in samenwerking met docenten van ROCMN realistische, uitdagende opdrachten opgesteld en zijn ook aanwezig tijdens de dag als expert en jury. Aan het einde van de dag zullen de bedrijfsexperts in beraad gaan om de beste ontwerpen voor het vraagstuk vanuit hun bedrijf te bepalen en gaan de winnaars met een mooie prijs naar huis.
Goed voorbereid naar de Challenge
Voorafgaand aan de Challenge wordt op de scholen aandacht besteed aan de verschillende Challenges. In korte filmpjes komt meer informatie voorbij over de bedrijven, de beroepen en opdrachten. Op deze manier kunnen leerlingen alvast nadenken over wat ze aanspreekt en welke opdracht ze willen gaan uitvoeren tijdens de Tech Campus Challenge.
Ervaring opdoen in de techniek
Voor vmbo-leerlingen op basis- en kaderniveau is het vaker vanzelfsprekend om techniekonderwijs in het reguliere onderwijsprogramma hebben. Voor TL-leerlingen is dit vaak niet of nauwelijks het geval. Om deze leerlingen op uitdagende wijze in contact te brengen met technologie en ze te laten oriënteren op een mogelijke toekomst in de techniek, organiseert ROCMMN deze pilot. Het is onderdeel van het VMBO-MBO programma van ROCMN dat tot doel heeft meer leerlingen uit het VO te interesseren voor techniek en uiteindelijk de instroom op technische opleidingen te verhogen. Om zo in de toekomst te kunnen voldoen aan de vraag naar voldoende geschoold technisch personeel.