“Leerzaam en handig”, dat was de eerste reactie van studenten Toerisme Isa, Jelita en Angel op hun ervaring van de Speeddates op het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in Nieuwegein. Op 9 november ontmoetten studenten en bedrijven actief in de Facilitaire Dienstverlening, Toerisme & Recreatie en Events elkaar bij dit matchingevenement. Jaarlijks organiseert het Horeca & Toerisme College al speeddates voor de horecastudenten en -bedrijven en nu dus ook voor de andere hospitality opleidingen.
Ruim 70 bedrijven hadden zich aangemeld om deel te nemen. Deze bedrijven zijn opgenomen in een matchingssysteem en elke student kon vervolgens digitaal aangeven met welke 5 verschillende bedrijven hij/zij in gesprek zou willen gaan. Op basis van deze selectie door ruim 200 studenten waren meer dan 50 bedrijven uitgenodigd om zich die dag te presenteren en het gesprek aan te gaan met studenten die op zoek zijn naar een geschikte stageplek. Dankzij deze opzet hebben studenten de mogelijkheid om in korte tijd kennis te maken met meerdere bedrijven en hebben bedrijven de mogelijkheid om op een dag meerdere studenten te ontmoeten.
“Het is heel leerzaam en handig omdat je zo in een klap meerdere bedrijven langs kunt”, vertellen studenten Toerisme Isa, Jelita en Angel samen enthousiast na de eerste twee van vier gesprekken die 15 minuten duurden. “We horen veel nieuwe dingen. En niet alleen over stageplekken: het is ook handig voor als je aan het werk wilt, bijvoorbeeld na je studie”.
“Vooraf hoopten we vooral studenten te kunnen enthousiasmeren. Niet alleen voor onze locatie, maar ook voor de branche in het algemeen”, vult Vito Schapelhouman aan, die namens Down Under uit Nieuwegein deelneemt aan deze Speeddates en maximaal 6 stageplekken biedt. De begeleider van de watersport, recreatie en horeca-locatie in Nieuwegein werd via de docent van twee zomerstagiairs gevraagd mee te doen en was direct enthousiast over het concept. “Het is een leuke manier om je te presenteren en we hopen op deze manier de band met het College ook te kunnen versterken”. Down Under maakt deel uit van de BHG groep, die ook met Fort bij Vechten aanwezig was.
Ook Jerrie Verleg, manager van De Fabrique heeft een goed beeld gekregen van de studenten tijdens de gesprekken: “Het gaat echt top, de studenten zijn spontaan en geïnteresseerd. Zo hadden we twee studenten Facilitaire Dienstverlening die na een snuffeldag op onze locatie in hun eerste jaar enthousiast waren geworden. Vooral de diversiteit in de werkzaamheden sprak ze heel erg aan. We zien dat de rondleidingen die wij met de opleiding georganiseerd hebben ook een echt positief effect gehad hebben”. De evenementenlocatie uit Utrecht voert gesprekken met stagekandidaten Facilitaire Dienstverlening niveau 2 en 4.
Goede eerste indruk
Met de uitbreiding van de Speeddates naar ook de andere opleidingen willen het Horeca & Toerisme College tegemoetkomen aan de nog altijd grote vraag naar geschikte medewerkers voor de hospitality sector. “We zien dat de vraag naar goed personeel onverminderd hoog blijft”, beaamt Suzanne Staal, directeur. “We geloven dat een student die tijdens verschillende stages een goede indruk van bedrijven en een brede blik op het werkveld heeft gekregen, een goede keuze kan maken voor een toekomst in de hospitality. En voor bedrijven is het een laagdrempelige manier om met meerdere studenten in aanraking te komen. Wij zijn dan ook blij dat er weer veel belangstelling is vanuit het bedrijfsleven voor onze Speeddates”.