Rijkwaterstaat voert vanaf begin oktober werkzaamheden uit aan de onderkant van de Jutphasebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwegein. Het gaat onder meer om las- en slijpwerk om de constructie te versterken. De werkzaamheden zijn om veiligheidsredenen voor de scheepvaart afgeschermd zodat geen vonken op de schepen komen. Scheepvaartverkeer kan wel het lichtschijnsel van de laswerkzaamheden zien.
De renovatiewerkzaamheden aan de Jutphasebrug verlopen goed. Sinds dit voorjaar rijdt verkeer over een tijdelijke hulpbrug, terwijl Rijkswaterstaat daarnaast de oorspronkelijke brug grondig onder handen neemt. De renovatie van de boog is inmiddels bijna klaar.
Vanaf maandag 6 oktober begint de renovatie van de onderkant van de brug. Om de hinder voor de scheepvaart te beperken, is de brug tijdelijk verhoogd. Op die manier hebben schepen geen last van de werkwagen die onder de brug hangt. Tijdens montage en verwijdering van de werkwagen zet Rijkswaterstaat scheepvaartbegeleiding in.
Vanuit de werkwagen wordt de constructie van de brug aan de onderzijde versterkt. De wagen is goed afgeschermd, zodat schepen geen last hebben van het benodigde las- en slijpwerk. Rijkswaterstaat zet daarnaast de onderkant van de Jutphasebrug opnieuw in de verf. Ook het niet meer in gebruik zijnde fietspad aan de noordkant van de brug wordt weggehaald en ook dit wordt veilig afgeschermd voor de scheepvaart.
Eind 2015 is de renovatie van de Jutphasebrug helemaal klaar en wordt de opgeknapte brug teruggeschoven en op zijn definitieve hoogte gebracht. Dat is ca 45 cm hoger dan voor de renovatie, zodat grotere containerschepen (vierlaagse containervaart) onder de brug door kunnen varen. De brug kan dan weer 30 jaar mee. De renovatie van de Jutphasebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen boogbruggen