Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft besloten alle spitstrams te verkopen. Naar verwachting worden de spitstrams eind deze maand verkocht aan het trambedrijf van Krakau. De rode spitstrams, indertijd aangeschaft als tijdelijke oplossing voor de verwachte groei van het aantal tramreizigers, zijn in de regio Utrecht niet meer nodig. De verkoop levert BRU een bedrag van € 155.000,- op, plus een besparing op kosten voor beheer en onderhoud.
De rode spitstrams, ook wel bekend als Weense trams, rijden sinds 2009 in de spits als sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein. De spitstrams zijn in 2008 aangeschaft en ingezet als oplossing voor de destijds verwachte tijdelijke piek in het gebruik van de tram door de groeiende mobiliteit in het algemeen en de grootschalige wegwerkzaamheden in de stad in het bijzonder. Die piek bleef echter uit omdat, mede door de economische crisis, de mobiliteit wegviel.
De verkoop van de spitstrams levert niet alleen direct € 155.000,- op, ook bespaart BRU met de verkoop kosten voor beheer en onderhoud van de trams. Besparingseffect structureel per jaar op beheer en onderhoud is € 150.000,-. Daar komt jaarlijks nog circa € 50.000 euro bij aan personeelsinzet.
De reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk. BRU en vervoerder Qbuzz laten daarom op dit moment aanvullend onderzoek doen naar de achterliggende oorzaken. Mede op basis van de resultaten van dit onderzoek worden voor het najaar van 2014 en voor 2015 gerichte marketingacties ontwikkeld. Daarnaast zullen BRU en Qbuzz actief inzetten op het vergroten van de betrouwbaarheid en de klanttevredenheid. Uiterlijk eind van het najaar komt hiervoor een plan van aanpak.
Lezer Chris Bouws meldde ons: ‘Er is al een hele serie ex-Weense trams die kant op gegaan. Deze stonden reserve voor het geval er meer nodig zouden zijn en/of als leverancier van onderdelen. Ook ging al eerder een serie van dit soort trams rechtstreeks uit Wenen naar Krakau.
In Krakau worden de trams door het plaatselijke trambedrijf volledig gedemonteerd en met de vrijgekomen en gereviseerde onderdelen bouwt men weer nieuwe trams. Dat lukt de mensen daar voor een fractie van de prijs van nieuw gekochte trams.