De spitstrams tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid blijven tot nader bericht van het BRU in de remise. Het is de spoorbeheerder nog niet duidelijk hoe de problemen met slijtage aan het spoor bij de Leidseveertunnel precies veroorzaakt zijn. Daarom is ook nog niet duidelijk welke oplossing gekozen moet worden.
De reguliere sneltrams zijn voorzien van bredere wielen en andere draaistellen en ondervinden daarom geen hinder van de spoorslijtage. In mei werden de spitstrams ook al tijdelijk stilgelegd omdat er spoorslijtage was geconstateerd bij enkele overwegen. Hierdoor bestond de kans dat de wielen de betonnen rijplaten tussen de sporen zouden rammen, met alle gevolgen van dien.
De trams rijden sinds donderdag 18 augustus 2011 niet meer. Dat heeft tot gevolg dat de reguliere trams in de ochtend- en avondspits drukker zijn dan normaal. Overigens is de trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein aan het einde van zijn technische levensduur. Volgend jaar wordt het spoor compleet vernieuwd.