Op maandag 12 februari vindt bij Museumwerf Vreeswijk een bijzonder schouwspel plaats. Op het werfterrein worden schepen verplaatst. Ze gaan niet via het water of over de helling. De vaartuigen gaan door de lucht! Voor deze stoelendans met schepen moet de grootste kraanwagen worden ingezet van de firma J. Brouwer & Zn.
Op het terrein van Museumwerf Vreeswijk, langs de Vaartse Rijn, staat de Voorwaarts. Voor deze westlander, die daar een aantal jaren terug is gerestaureerd, is een definitieve plek op het werfterrein vrijgemaakt. Op de plaats van de Voorwaarts moet de heve-aak Christina komen. Dit nog als woonboot opgebouwde schip ligt voor de kade in het water. Even verderop, op dezelfde kade, wacht weer een ander schip. Dat is de Utrechtse praam Simone die ook wordt verplaatst.
De verplaatsing van de schepen is een ingewikkeld karwei. Schepen zijn langwerpig en daarom lastige objecten om te hijsen. Zeker als ze in de lucht moeten worden gedraaid. Daarnaast vindt het hijswerk plaats in de directe nabijheid van bebouwing. Ook kan de kraanwagen niet overal even dichtbij worden opgesteld. En of dat niet genoeg is, staat de oude vastgezette kraan van de Museumwerf ook nog eens in de weg. Voor deze spannende hijsklus zet de firma Brouwer daarom haar grootste kraanwagen in, een vierhonderdtonner!
De firma Brouwer is nauw verbonden aan de scheepvaartgeschiedenis in Vreeswijk: 80 jaar geleden begon voormalig beurtschipper (veerman) Joseph Brouwer in Vreeswijk zijn bedrijf bij de bouw van de Beatrixsluis.
Vreeswijks en Utrechts erfgoed
De spectaculaire hijspartij is nodig voor de Erfgoedprojecten Christina en Simone. Beide zijn bijzondere schepen, elk met een eigen verhaal. De Christina was vroeger een oude bekende in Vreeswijk dat jarenlang haar thuishaven was. Met Vreeswijkers als eigenaar en deel uitmakend van de oude Vreeswijkse zandwinningsvloot, behoort de aak tot het cultuurhistorisch erfgoed van het oude schippersdorp. Na schenking aan de Museumwerf een paar jaar geleden, keerde de Christina terug huis.
De werf wil de Christina behouden en inzetten als vaste exporuimte voor een tentoonstelling over de Vreeswijkse zandwinning. Hoe precies? Directeur André van Schie: “Dat is nog niet duidelijk. Wij zijn nog bezig met de ontwikkeling van de plannen en het zoeken naar sponsors.” Werfbaas Ton van der Heijden vult aan: “Voor de restauratie willen we een scholingsproject opzetten waarmee we leerlingen enthousiast kunnen maken voor het vak van ijzerwerker of lasser.” Als het allemaal lukt, zullen met het behoud van het schip, de nieuwe exporuimte en het scholingsproject belangrijke wensen van de Museumwerf in vervulling gaan.
Utrechtse praam
Met de schenking onlangs van de Utrechtse praam Simone kreeg de Museumwerf opnieuw een bijzonderheid in handen. Van Schie: “Ook dit schip willen we behouden. De Simone is belangrijk Utrechts erfgoed. Utrechtse pramen maakten deel uit van het oude Utrechtse straatbeeld. Men zag ze vaak op de grachten en singels waar ze werden gebruikt voor transport en werkzaamheden aan deze waterwegen. Daar zijn nog oude foto’s van. De Simone is een zeldzaamheid. Van Utrechtse pramen zijn er geen handvol meer over.”
Voor het scheepje moeten de eerste plannen nog worden gemaakt. De eerste stap richting behoud is de verplaatsing naar een plek waar aan het schip kan worden gewerkt.
De werkzaamheden aan de schepen zal een aantal jaren in beslag nemen. Dit interessante proces kan worden gevolgd via de website. Maar beter nog kan dat in het echt, gewoon tijdens een bezoek aan de Museumwerf Vreeswijk!
Veiligheid
Op 12 februari is iedereen van harte welkom om de indrukwekkende hijsoperatie te komen bekijken. Na het in positie brengen van de hijskraan, zal (onder voorbehoud) rond ca. 10.00 uur worden begonnen met de verplaatsingen.
Let op, in verband met de veiligheid is het werfterrein niet toegankelijk. Vanaf de overzijde, de Prins Hendriklaan, zijn de hijsactiviteiten goed te volgen.
De ‘Christina’