Afgelopen week werd er in de gemeenteraad gesproken over het zogenaamde Koersdocument City. Hierin staan de plannen op hoofdlijnen voor het stationsgebied en de ontwikkeling van woningbouw in het westelijke deel van het centrum, waar vroeger de markt was. In tegenstelling tot wat er in het AD stond, heeft SP tegen deze plannen gestemd. SP wilde garanties dat er niet te veel hoogbouw komt in het stadshart. Omdat dit voorstel van SP het niet haalde, stemde de fractie tegen het koersdocument.
Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg: ‘Meerdere gemeenten in Nederland keren op hun schreden terug omdat door te veel hoogbouw de intimiteit en sfeer in het centrum verloren gaan. Ons centrum mist sfeer waardoor het nog niet meer is dan een winkelcentrum. Als we daar allemaal hoge flats naast gaan plaatsen, hebben we onze laatste kans gemist om iets moois te maken van dit gebied’.
Extra wrang is dat in het westelijke deel van de binnenstad vroeger 160 sociale huurwoningen stonden die toen werden gesloopt voor tijdelijke parkeerplaatsen. Dit in afwachting van de verdere ontwikkeling van de binnenstad. Nu worden er nieuwe huizen gebouwd terwijl die gesloopte woningen nog prima enkele decennia mee hadden gekund.
Stekelenburg: ’Inmiddels heeft de provincie ook al ingestemd met het plan. SP geeft daar ook tegen gestemd, ook vanwege de hoge uitgaven voor het stationsgebied. Hopelijk komt met dit laatste plan het einde in zicht van de vreselijke geldverspilling in het centrum. We zijn op zich wel blij met de verbetering van het busstation. Dat was hard nodig’.
De nieuwe tramhalte wordt iets verschoven maar blijft verder onveranderd.
Het busstation wordt verkleind van 7 perrons naar 6 in de nieuwe situatie. De nieuwe busperrons zijn in tegenstelling tot de huidige, slechts miniem overkapt en sluiten niet meer aan op het tramgedeelte en City.
Wat behelst dan in hemelsnaam de verbetering, dat deze megalomane investering rechtvaardigt?