Soms gebeuren de dingen heel snel

Verleden week maakte ik de opmerking dat veranderen niet gemakkelijk is, en opeens blijkt dan het Lohengrinhof verhaal te eindigen. Kind en Co trekt haar verzoek in en ja er wordt schriftelijk nu ook eens bevestigd dat de verkeer- en parkeersituatie inderdaad niet geschikt zijn. Zonde van al de energie die aan dit project verloren gegaan is en felicitaties aan de inwoners dat ze zich zo goed hoorbaar en zichtbaar gemaakt hebben."Google is er verslaafd aan: “met klanten producten ontwikkelen.” Bibliotheken en voetbalclubs volgen”, aldus de Elsevier van 20 maart. Het internet heeft “crowdsourcing” een samentrekking van crowd ( mensen of menigte) en outsourcing (uitbesteding) doen ontstaan en het wordt steeds relevanter. Zo zijn daar initiatieven als “verbeterdebuurt.nl” waar men door een rode punaise, het moet verbeterd worden, of een gloeilampje, het kan verbeterd worden, aan kan geven waar wat mis is. Een redactie filtert de problemen en geeft ze door aan de gemeente of zelfs aan de betreffende ambtenaar. Na een half jaar operationeel actief te zijn, waren vijftienhonderd problemen in kaart gebracht, gaande van afval in Almere tot bomen in Groningen.Elsevier geeft een aantal voorbeelden van wat er kan, zoals samen een voetbalclub besturen en er lid van zijn, ook vanaf de andere kant van de aardbol, of Betavine.net een website van Vodafone waar gebruikers applicaties ( diensten) voor mobieltjes kunnen ontwikkelen. Het systeem van crowdsourcing kent vele mogelijkheden. Gebruik het voor marktonderzoek, laat gebruikers over problemen nadenken enz. Betrokkenheid van klanten geeft loyaliteit.Al die openheid wordt in Nederland door bedrijven en overheidsinstellingen nog vaak moeilijk en eng gevonden. Dat zal waarschijnlijk sneller verdwijnen dan we nu misschien denken. Neem het Kind& Co initiatief en maak het los van de politieke achtergrond van het brede school denken met haar hoopgevende gedachten. Er wordt gewoon een initiatief richting inwoners van de betreffende wijk gelanceerd met de vraag om informatie en terugkoppeling van ideeën. Inwoners geven dan aan dat de onderwijzers van de aanwezige scholen van niets weten.Bovendien weten we dan al gauw dat er een stel lokalen leeg staan en dat qua verkeer en parkeren de wijk er niet veel in ziet. Om over de aantasting van het parkje waar dan gebouwd moet worden maar niet te praten. Ik garandeer niet dat het prompt al doende alleen maar rozengeur en maneschijn op zal leveren. Maar de energie en de middelen die dan gebruikt worden, zijn een stuk minder omvangrijk en kostbaar dan in de verwikkelingen rondom “het Lohengrinhof project.”Hulp van burgers kan voordelen opleveren. Wijk platforms en allerlei vormen van vrijwilligers werk geven al het goede voorbeeld. Maar het kan veel breder en ook met meer resultaat. Het veronderstelt ook een andere aanpak vanuit de gemeente. Ik schreef het al eerde. Een ambtenaar wordt meer een bestuurder van processen die oplossingen zoekt in gezamenlijkheid met de inwoners. Die ambtenaar blijft de deskundige technisch gezien maar zal ook proces technisch veel meer bagage moeten hebben.Al doende krijgt hij een leukere baan, worden er allerlei problemen vlotter opgelost en ziet het er straks misschien anders uit dan men in het Gemeentehuis dacht. Maar dat betekent niet dat het minder is. Het betekent wel dat die mensen die mee denken en doen, vaak enthousiaste ambassadeurs van het plan worden. Oh ja, er zullen mensen blijven die het nog steeds niks vinden. Maar die zijn er altijd. Maar nu zijn er dus ook de anderen.Het kan snel veranderen, vooral wanneer er stevig bezuinigd moet worden. Trouwens dat is vaak de aanleiding en ook de kans om te veranderen. Het enorme pakket papier met de ambtelijke opstelling van alle producten die de gemeente moet leveren met daarbij een berekening over mogelijke bezuinigingen is een geweldig karwei geweest.Wat zo te zien nog ontbreekt is een aanzet in de richting hoe er anders, lees voordeliger, gewerkt kan worden. Minder personeel en minder interim medewerkers zal besparen, maar ook kosten meebrengen. Daarom moet dus niet alleen gekeken worden naar producten en of het wat minder kan, maar ook naar de processen die dat maken van de producten aansturen. Maatschappelijk rendement en operationeel rendement. Twee kernpunten van de komende tijd. Zullen we de inwoners eens vragen? Een beetje crowdsourcing kan misschien geen kwaad!

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren