‘Het ontwerp voor de nieuwe snelfietsroute Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein ziet er goed uit. Alleen de voorrang voor fietsers op kruisingen bij de bruggen ontbreekt nog’ aldus de Fietsersbond in Nieuwegein. Tot en met zondag 14 februari kun je je opmerkingen op het ontwerp doorgeven.
Het ontwerp voor het Nieuwegeinse deel van de snelfietsroute ziet er goed uit: rood asfalt, en op de gedeelten die fietsstraat worden een smalle strook klinkers in het midden. Ook over de reconstructie van het pad tussen de Taludweg en de Remiseweg zijn we erg tevreden. Het korte stukje eenrichtingsfietspad tussen Jutfasebrug en Remiseweg wordt een tweerichtingpad, en er komt een nieuwe oversteek vlakbij de bussluis. Zo kun je, komend vanaf Utrecht, zonder stoplicht naar beneden de Utrechtsestraatweg vervolgen. Veel fietsers waren daar spookrijders en dat is in de nieuwe situatie naar alle waarschijnlijkheid verleden tijd.
Snelfietsroute in de voorrang
De Fietsersbond in Nieuwegein is niet tevreden over de situatie bij de kruisingen met de wijkwegen Symfonielaan/Structuurbaan, Noordstedeweg en Roerdomplaan/Parkhout, dus bij de bruggen op de route. ‘Op een snelfietsroute hebben fietsers voorrang op kruisend verkeer. Net als op de autosnelweg. Daar hoef je ook niet te stoppen bij een zijweg. Dus, gemeente Nieuwegein en provincie Utrecht: verlaag de snelheid op deze wijkwegen naar 30 km/uur, zorg voor verlaging van de auto-intensiteiten en zet de snelfietsroute in de voorrang’ aldus Clarion Wegerif van de Fietsersbond.
Reactietermijn verlengd tot en met 14 februari
De termijn voor reactie op het ontwerp van de snelfietsroute is verlengd tot en met 14 februari 2021. Via deze website.
Ziet er uit als verspilling van gemeente geld. Dit is niets meer dan het bestaande fietspad voorzien van een nieuw laagje asfalt met een paar gekleurde strepen er boven op. Fietsers zijn hiermee niet geholpen. Absoluut niet bij het oversteken van kruisingen zoals bij de blauwe brug of bij de gevaarlijke oversteek bij City. De situatie bij de blauwe brug is exact hetzelfde als dat het nu is. Een tip aan de gemeente Nieuwegein, steek dit geld in projecten die wel waar zijn voor hun geld!
Die blauwe streep doet sterk denken aan verkleutering van de fietser, waar al eerder in een toekomstdroom over gepraat werd. In veel gevallen zijn de fietsers zelf het gevaar op de weg. Overigens is er zo’n slinger voor fietsers bij de Blauwe brug. Zolang die slingers in de route zitten, kan het geen fietssnelroute genoemd worden.
Ik heb een blik op de plattegronden van NIeuwegein en IJsselstein geworpen. Als het fietspad over het Jaagpad gaat, moet je dan na de Parallelweg over de Baronielaan naar het centrum of wordt voor de bocht het wandelpad langs de Hollandse IJssel verpest, zoals dat ook in het park na de Geinbrug zal gebeuren? De ingetekende route stopt voor IJsselstein. Mogen we niet meepraten hoe we naar IJsselstein-centrum willen fietsen? En IJsselsteiners niet over de Nieuwegeinse en Utrechtse gedeeltes?
Totaal geen verbetering. Er is al een rustige route naar IJsselstein waar je goed door kan trappen. Daar hoef je geen parken voor te beschadigen. Het is goedkoper om de IJsselsteinseweg te verbeteren, Bovendien kom je dan niet op je fietssnelroute voor een open brug te staan.