Op de trams die rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein komen nog dit jaar wieldempers. Deze nieuwe maatregel van de provincie Utrecht komt bovenop de smeerinstallaties die onlangs op zestien locaties zijn geplaatst. Beide maatregelen beperken geluidsoverlast van piepende trams aanzienlijk, zo is gebleken uit recente metingen.
“Mensen die dichtbij wegen of rails wonen, horen daar af en toe iets van. Op sommige plekken langs ons tramtracé was deze overlast echter erg groot. Dat betreuren we zeer, want geluidsoverlast kan erg ingrijpen op het leven en welzijn van onze inwoners”, aldus gedeputeerde Arne Schaddelee. “We zijn hierover in gesprek gegaan met deze omwonenden en hebben onderzoek gedaan naar wat dit geluid zou kunnen verminderen. We zijn blij nu te kunnen melden dat zowel de baansmeerinstallaties als de wieldempers het geluid echt sterk verminderen.”
In oktober vorig jaar is het trambedrijf van de provincie begonnen om in IJsselstein smeerinstallaties te plaatsen. Ook in de gemeente Utrecht zijn dit jaar bij Graadt van Roggenweg, 24 October plein en Europaplein deze installaties geplaatst. Eerder waren al in Nieuwegein (Zegelstede) en langs de nieuwe tramlijn naar Utrecht Science Park (bij halte Galgenwaard) deze machines geïnstalleerd. Wanneer een tram nadert, zorgen deze machines automatisch voor smering. Dit verbetert het contact tussen de wielen van de trams en de rails en vermindert het piepende geluid wanneer de trams door de bocht rijden.
Nieuwe geluidsmetingen
Nadat in IJsselstein de eerste smeermachines waren aangezet, heeft het trambedrijf geluidsmetingen laten uitvoeren. Daarbij is op drie locaties in IJsselstein gekeken naar de resultaten van zowel deze maatregel als een test met twee trams die waren voorzien van wieldempers. De metingen tonen aan dat op de locaties met een smeermachine nauwelijks nog booggeluid werd geregistreerd – het kenmerkende piepende geluid van de trams. Dit geluid kwam ook veel minder vaak nog voor op locaties waar deze techniek met smering niet werd toegepast maar waar wel een tram langsreed die was voorzien van wieldempers.
Mits goed ingesteld op actuele omstandigheden als het weer kunnen de smeerinstallaties een effectieve bijdrage leveren aan vermindering van geluidsoverlast door de trams. Het onderzoek toont ook aan dat wieldempers op de trams het geluid nog verder kunnen dempen. Door alle trams uit te rusten met deze wieldempers wordt het mogelijk langs de gehele tramlijn extra maatregelen te treffen. Ook op locaties waar smeermachines niet geplaatst kunnen worden. Zoals bij de halte Utrecht Centraal Centrumzijde waar trams in de bocht soms kortstondig een piepend geluid maken. Omdat hier zowel trams als bussen rijden, kan op deze locatie geen smeerinstallatie worden neergezet. Wieldempers kunnen echter ook op deze plek geluidsoverlast wel aanzienlijk verminderen.
Trams rijden ook weer na 22 uur
De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor de provincie Utrecht aanleiding om vanaf het moment dat de trams weer gaan rijden op IJsselstein de normale dienstregeling te laten hervatten door vervoerder U-OV. Momenteel rijden er geen trams vanwege werkzaamheden aan de trambaan in Nieuwegein. Naar verwachting zijn deze werkzaamheden in juli afgerond en rijden vanaf dat moment de trams weer in de dienstregeling op de huidige lijnnummers 60 (Utrecht-Nieuwegein) en 61 (Utrecht-Nieuwegein- IJsselstein). De tijdelijke buspendel in de avonduren die vorig jaar was ingesteld tussen Nieuwegein en IJsselstein vanwege geluidsoverlast van de trams komt dan niet meer terug.
Het trambedrijf van de provincie heeft inmiddels de bestelling geplaatst voor de wieldempers en verwacht deze aan te brengen op de trams in de loop van dit jaar. Het geluid van de trams wordt voortdurend gemeten vanuit de voertuigen. Twee trams zijn daarvoor voorzien van meetapparatuur. Vanaf het moment dat de trams weer gaan rijden op Nieuwegein en IJsselstein zal het trambedrijf van de provincie ook de werking van de smeerinstallaties in de gaten houden en de instellingen van deze machines aanpassen indien nodig.