Sloop markante gebouw aan de Buizerdlaan gevolgd door omwonenden: ‘(de) Poort van Nieuwegein’

De omwonenden van de Buizerdlaan in Nieuwegein werden begin november dit jaar op de hoogte gebracht van de sloop- en asbestsanering van het markante glazenkantoorgebouw Buizerdlaan 12. Dit markante glazen gebouw was representatief en architectonisch een topper voor Nieuwegein. ‘Een gemis voor de gemeente en bewoners’ aldus Wim van Wijk. Vandaag deel 4.

De inleiding – Doorslag is een wijk in de gemeente Nieuwegein, gebouwd in de jaren zeventig tot tachtig. De structuur is die van een zogenaamde ‘bloemkoolwijk.’ Er wonen ongeveer 6000 inwoners. Kenmerkend zijn kronkelende paden en hofjes met woonerven. Zwaluw is zo’n typisch sub-wijkje. Schertsend beweren de bewoners dan ook niet te wonen in de Zwaluw maar op de Zwaluw.

In het noordwesten van Doorslag ligt (de) Poort van Nieuwegein. Bij de ontsluiting van Nieuwegein naar de A2 en IJsselstein. Hier bevinden zich enkele kantoren, het Fletscher Hotel & Restaurant, de Brandweerkazerne en een Ambulancepost. Eén van de kantoren wordt gesloopt. In de volksmond genoemd “Het Glazen Schip”. ‘Wij volgen het afbreekproces op de voet.’

Het heden – De sloopwerkzaamheden worden, vanaf 28 oktober 2019, voortvarend uitgevoerd. Het einde nadert voor het “Glazen Schip”. Bij het zien van zoveel puin denk je aan een bombardement of een raketaanval zoals filmbeelden in Aleppo ons heeft laten zien. Bijgaande foto is gemaakt tijdens een laatste weerspiegeling van de avondzon. Het resultaat geeft een treurige aanblik.

zo’n twintigduizend tonnen puin
(zo wordt geschat)
of zeventien, dat scheelt wel wat,
die marge komt door ’t grillig weer
want, staat de wind verkeerd
dan wordt de buurt vereerd
met stof, stof, stof,
het dwarrelt op de auto’s neer,
de tuinen worden grijs,
geen dakpan heeft nog kleur en,
hoewel dit stof heel veilig schijnt,
sluit men angstvallig raam en deur

Informatie – Op mijn vragen aan de Projectcoördinator van het sloopbedrijf werd mij de de volgende informatie verstrekt. Er waren 12000 m2 glasplaten aan de gevel gelijmd. Het gehele gebouw wordt gestript, materiaal afgevoerd en gerecycled. Er zal tussen de 17.000 tot 20.000 beton puin vrijkomen, dit puin wordt afgevoerd naar de hoofdvestiging in Bodegraven. Via een “breker” wordt het beton klein gebroken en fijn gemalen. Dit wordt gebruikt als onderlaag bij geasfalteerde wegen. Het aantal transport bewegingen zijn geschat op 560 tot 600 vrachtwagenritten Nieuwegein naar Bodegraven. De totaalsloop zal dan een feit zijn!

De laatste redactionele informatie over de teloorgang van het Glazen Schip kunt u verwachten in de laatste week van maart op De Digitale Stad Nieuwegein. Lees hier deel 1.

Foto’s en tekst: Willem van Wijk (Swallow)
Gedicht: Ton de Gruijter

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk