De directie van communicatiebureau ID310 uit Houten is officieel de nieuwe eigenaar van het Nieuwegeinse fortterrein aan de Overeindseweg. Wethouder Johan Gadella verzorgde de symbolische sleuteloverdracht aan de enthousiaste initiatiefnemers in het bijzijn van betrokkenen uit samenwerkingsverband Linieland. De nieuwe bestemming voor het fortterrein wordt een inspirerende en ontspannende omgeving voor de zakelijke markt en recreanten. Het fortterrein wat meer dan 100 jaar afgesloten geweest is, wordt hiermee weer publiek toegankelijk. Tot de publieke opening in 2017 staat de renovatie van de gebouwen op het terrein centraal.
‘We staan aan de vooravond van zo’n twee jaar hard werken om het fortterrein functioneel te maken voor publiek’, aldus Martijn Geerdes van ID310. Het communicatiebureau zelf verhuisde onlangs al naar het terrein en houdt er kantoor. Op het fortterrein bevinden zich zes objecten waaronder een houten artillerieloods en betonnen wachthuis. De zogenoemde ‘Batterijen aan de Overeindseweg’ werden in 1871-1873 aangelegd als voorpost voor Fort Jutphaas. Collega-directeur Mark Bliekendaal van ID310: ‘We gaan deze verborgen plek met unieke objecten tot leven brengen voor recreanten en zakelijke bijeenkomsten. Op werkdagen wordt de locatie straks beschikbaar voor brainstormsessies, vergaderingen en retraites. In het weekend kunnen daggasten op deze mooie plek ontspannen en zijn er activiteiten voor kinderen. Het is hier het groene hart van Utrecht, Nieuwegein en Houten. We gaan het mogelijk maken dat mensen dit gaan zien, beleven en ervan genieten.’
Eind vorig jaar maakte de gemeente Nieuwegein bekend op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar voor herontwikkeling van het fortterrein. Deze oproep leverde een twintigtal visies van diverse marktpartijen op. Het motto ‘behoud door ontwikkeling’ van de Nieuwe Hollandse Waterlinie vormde daarbij het kader. Na een zorgvuldige selectie en beoordeling kwam het plan van communicatiebureau ID310 als beste naar voren. Half mei maakte de gemeente het winnende plan bekend.