Net zoals de rest van de wereld en Nederland, kent Nieuwegein een stijgende populariteit van schaken de laatste maanden. En daar is één belangrijke reden voor:
Wereldwijd registreerde de online veilingsite eBay binnen 10 dagen na de release van de serie een stijging van 273% in het aantal zoekopdrachten naar “schaakspellen”, het equivalent van één zoekopdracht per zes seconden, meldt The Independent. Volgens een woordvoerder van eBay die door de Amerikaanse radio NPR werd geciteerd, heeft het platform sinds de release van “Queen’s Gambit” een stijging van 215% in de verkoop van schaaksets en accessoires gezien, waarbij kopers negen keer meer op zoek zijn naar houten schaaksets (zoals die waar Beth op leert spelen) dan naar plastic, glazen of elektronische.
In Nederland steeg de verkoop van schaaksets als geheel met 25% in de week na de uitgave van de serie, volgens lokaal nieuws. Internetgebruikers trekken ook massaal naar online schaken: de schaaksite chess.com brak in november bijna elke dag records voor het aantal nieuwe leden, meldt Business Insider, met meer dan 100.000 nieuwe dagelijkse leden in de derde week van de maand – vijf keer meer dan het gemiddelde dat voor het uitbrengen van de serie werd opgetekend.
U kunt meer lezen over de impact van de immer populaire serie op gespecialiseerde blogs zoals Betway Insider.
“Queen’s Gambit” versterkt een rage die al werd opgemerkt met opeenvolgende lockdowns “Vorig jaar werden ongeveer 2 miljard online spelletjes gespeeld, nu zitten we op meer dan 6 miljard, er is een echte explosie, het is exponentieel,” zegt de voorzitter van de Schaakbond. Volgens de Internationale Schaakfederatie (FIDE) is het aantal dagelijks online gespeelde partijen sinds de pandemie met ongeveer 50% gestegen – op chess.com werd medio maart een piek van inschrijvingen geconstateerd, en in juni registreerde de site driemaal zoveel abonnees als het jaar daarvoor. Een miljard smartphones hebben een gedownloade schaakapplicatie. Tot dusver is het aantal registraties van de Federatie sinds de start van de reeks niet toegenomen, en dat heeft een goede reden: de clubs zijn gesloten wegens de lockdown. “Sommigen bieden online cursussen aan. De gemakkelijkste manier is om naar de online platforms te gaan. Als de lockdown voorbij is, is het aan ons om het werk te doen om de mogelijkheden van face-to-face praktijk te laten zien.”
Een durend succes
De zeven afleveringen tellende serie, gedragen door Anya Taylor-Joy, is op 23 oktober uitgekomen en staat in 92 landen in de Netflix Top 10, en zelfs op nummer 1 in Nederland en 63 andere landen. In een maand tijd is de serie volgens het platform wereldwijd door meer dan 62 miljoen huishoudens bekeken, waarmee het de meest bekeken miniserie in zijn geschiedenis is. Het stoot daarmee andere knallers van Netflix van de troon. Netflix is niet de enige grote winnaar in deze schaakmat. Omdat het succes van “The Queen’s Gambit” (de titel in de originele versie) ook ten goede komt aan… schaken.