In opdracht van Rijkswaterstaat heeft aanneemcombinatie Sas van Vreeswijk de inmiddels vervangen aandrijflijn van de sluis op het complex geplaatst. Bezoekers kunnen zo de originele machinerie bezichtigen.
Na de ingebruikname van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluizen zijn de twee historische sluiskolken uit 1938 gerenoveerd. Boven in de heftorens zijn daarbij veel originele onderdelen vervangen, zoals de aandrijflijn van iedere hefdeur. Een van de aandrijflijnen is bewaard en vanaf nu buiten tentoongesteld. Een aandrijflijn is het geheel van onderdelen dat zorgt dat een hefdeur in beweging komt.
Duurzaam
Van de ruim 80 jaar oude aandrijflijn is de werking al die jaren hetzelfde gebleven. Er is relatief weinig elektriciteit voor de aandrijving nodig. Het energie-efficiënte ontwerp van voormalig Rijkswaterstaatingenieur Josephus Jitta laat de zwaartekracht veruit het meeste werk doen en was destijds revolutionair. Het mechanisme was toen al duurzaam en dat is het nu nog steeds.
Tentoongesteld
Een originele motor, rem, handaandrijving, tandwielkast, kabeltrommel en omloopwiel van een aandrijflijn zijn bij de renovatie van vorig jaar opgeslagen en geschikt gemaakt om in weer en wind buiten te staan. Ze hebben nu een permanente plek gekregen bij de picknickplaatsen bij het buitenhoofd van kolk 1. Het is zwaar materiaal en staat daarom op een fundering van beton. Een informatiebord legt de werking uit aan geïnteresseerde bezoekers.
Zonnepanelen
Aan de andere kant van het sluiscomplex is de aanleg van de zonnepanelen voltooid. Deze wekken zoveel energie op dat de gehele sluis nu energieneutraal is. Bij picknicktafels bij het buitenhoofd van de 3e kolk is een 2e informatiebord geplaatst. Passanten krijgen hier uitleg over het gehele sluiscomplex.