In februari heeft JES Marketing Onderzoek een communciatieonderzoek uitgevoerd over de binnenstadsplannen in Nieuwegein. De resultaten waren in maart bekend. Het onderzoek is bedoeld om de kennis over – en de houding ten opzichte van de Binnenstad in kaart te brengen. Daarnaast is gevraagd hoe mensen de informatievoorziening over de Binnenstad ervaren. Het onderzoek is gehouden onder Nieuwegeinse bewoners, bedrijven en instellingen en medewerkers van de gemeente (inclusief collegeleden en raadsleden).
Van de totaal 2700 enquêtes zijn er ruim 750 teruggestuurd en begin 2004 wordt het onderzoek herhaald. Dan kan worden vergeleken en bekeken in hoeverre de communciatiedoelstellingen zijn gehaald.
Over het algemeen komt er een vrij neutrale houding naar voren (56%). De meeste mensen hebben nog geen mening over de Binnenstadsplannen. Wel zijn er meer mensen negatief over (31%) dan positief (13%). Vrijwel iedereen geeft aan dat het allemaal lang duurt. Daarnaast is er veel behoefte aan informatie. Bovendien ervaren mensen dat de plannen steeds veranderen, veel mensen snappen het niet meer. Er is behoefte aan meer korte bondige informatie over de plannen en het project, het liefst via de gemeentepagina en nieuwsbrieven.